US 10

Uppsala Spårvägar nr 10

 10
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 10
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASEA 1906 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1979-07-10 
Wieder aufgebaut:  på 1910-talet och 1929 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1961-02-27 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe (mv)
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Uppsala Spårvägar (US) 
Stadt:  Uppsala 
Baureihe:  (mv) 
Wagennummer:  1-11 
Ursprungliche anzahl:  11 
Hersteller:  ASEA 1906 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  7850 
Breite (mm):  2080 
Höhe (mm):  3340 
Gewicht (kg):  8500 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  1700 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  835 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: ASEA U2
Motorenstärke (kW):  2x15 
Steuerungklasse: ASEA B8-81
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:  750 V DC 
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: öppna ändplattformar med grindar
Anzahl fahrgäste:  16 sitzplätze + 29 stehplätze = 45 fahrgäste 
Verschrottet:  1953 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1961-02-27 av Uppsala Stads Trafik AB.
Transporterad till Stockholm 1961-06-11--13 per järnväg till Slakthuset, där-ifrån dragen på egna hjul av SS 9237 till Hammarby. Flyttad till Högdalen juni 1962. Transporterad till Malmköping per trailer 1970-11-30.
Målad utvändigt 1961. Revision och ombyggnad till ursprungligt skick påbörjad 1966 och avslutad 1979. Uppsala Stads Trafik AB har bidragit med totalt 10500:- under åren 1965-1967 för täckande av materialkostnader i samband med revisionen.
Transporterad till Uppsala 1981-09-07 per lastbil för deltagande i firandet av Upsala Spårvägar/AB Uppsalabuss 75 år, 1981-09-12--13. Vagnen kördes för egen maskin i trafik på industrispår mellan Uppsala C och Auktionskammaren. Transporterades till Malmköping 1981-09-15.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad per lastbil till Uppsala 1986-08-25 för att vara utställningsobjekt vid firandet av Uppsalas 700-årsjubileum.
Transporterad till Malmköping 1986-09-01.
Uppställd på Köpmangatan i Malmköping 1993-05-23, i samband med Gam-meldags Marknad.
Transporterad till Uppsala 1996-09-11 för deltagande i firandet av Upsala Spår-vägar/AB Uppsalabuss 90 år. Kördes för egen maskin på industrispår mellan Uppland Motor och Nordmills.
Transporterad till Malmköping 1996-09-26.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 2001-08.22
Trafikerade Djurgårdslinjen bland annat i samband med firandet av elspårvag-nens 100-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Malmköping 2001-09-13.


Vagnen är trafikvagn i Malmköping. Den ingår i bevarandeklass I i Svenska Spårvägssällskapets samlingar.

Elva vagnar av denna typ inköptes år 1906 till invigningen av spårvägen i Uppsala. Vagnarnas plattformar byggdes in redan efter några år efter det att personalen på egen bekostnad gjort en provombyggnad. Vagn 10 klarade vagnhallsbranden 1945 och gick i trafik till 1953. US 10 var den första vagnen som kom till Spårvägssällskapets samlingar.

Vagnen visas, efter omfattande restaureringsarbete (1966-1979), i sitt originalskick från 1906.