SS B20 915
AB Stockholms Spårvägar class B20 no 915
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 915 | |
---|---|
Vehicle: | trailer car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | SS 1930-02-24 |
Colour: | blå/grå |
Last renevation: | 1968-09-20 |
Rebuilt: | |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1963 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class B20 | |
Vehicle: | trailer car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS) |
Town: | Stockholm |
Class: | B20 |
Car number: | 869-938 |
Built number: | 70 |
Manufacturer: | Råsunda 1929-1930 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11350 |
Width (mm): | 2250 |
Height (mm): | 3310 |
Weight (kg): | 8600 |
Axel arrangement: | 2 |
Wheelbase (mm): | 2700 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 850 |
Wheel tread width (mm): | 85 |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | VH 2-000-2 |
Number of passengers: | 24 seating + 39 standing = 63 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SSS 1963 07 24 från AB Stockholms Spårvägar för 200: .
Uppställd på järnvägsspår vid Karlberg oktober 1963, uppställd i Högdalen 1966 05 08. Transporterad Hammarby Norra Station per vagnbjörn. Transport Norra Station Karlberg och åter på egna hjul tillsammans med SS 11 och SS 846. Dragkraft SJ el och diesellok. Transport Norra Station Högdalen per vagnbjörn.
Transporterad till SL:s verkstad i Hammarby 1968 03 31 för revision.
Storreviderad. Målad i 50 talets färgsättning. Kostnad 6700: .
Transporterad till Malmköping per järnväg 1968 11 11 16.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979 07 13.
Transporterad till Stockholm per trailer 1989 05 19 för att användas i inspelningen av filmen "1939". Kördes på provisoriska spår på Nybroplan, Karlaplan och Vasabron.
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 05 29.
Transporterades åter till Stockholm per trailer 1989 07 07 för att ställas upp på Kungsgatan i samband med inspelningen av filmen "1939".
Transporterad till Malmköping per trailer 1989 07 10.
Inför filmningen målades vagnen om i 1940 talets färgsättning.
The history of the class (only in Swedish):
Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.