SS B20 917

AB Stockholms Spårvägar baureihe B20 nr 917

B20 917
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 917
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  SS 1930-02-24 
Farbe:  blå/gul 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1962 
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an: SSS Stockholmavdelning nytt fönster 
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe B20
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  B20 
Wagennummer:  869-938 
Ursprungliche anzahl:  70 
Hersteller:  Råsunda 1929-1930 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11350 
Breite (mm):  2250 
Höhe (mm):  3310 
Gewicht (kg):  8600 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2700 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  850 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 85
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 2-000-2
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 39 stehplätze = 63 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Det här är en tvåaxlig innerstadssläpvagn, som byggdes 1930 av SS verkstad i Råsunda. Den är mycket lik vagn 846; det som skiljer dem åt är att vagnarna av typ B19 hade taklanternin, medan B20-vagnarna hade slätt tak. Vagnen har återfått färgsättningen från originalutförandet. Denna släpvagn brukar kopplas till motorvagnarna 288 och 335.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik.
Transporterad från SL Hammarbyverkstad till Alkärrshallen, Djurgården, per trailer 1991 05 27.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS B20 Vagn nr 928-938 ombyggda 1943-1944 till B4 "jitterbugg".
Vagnar nr 888-890, 893-896, 898-907, 909-910, 912-914, 916, 919-923 och 926-927 ombyggda 1945-1946 till B5 "jitterbugg".
Bevarade vagnar: nr 915 på Museispårvägen i Malmköping, nr 917 på Djurgårdslinjen.