SS(2) A25G 71

AB Stockholms Spårvägar baureihe A25G nr 71
"mustang"

A25G 71
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 71
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  GM, ASEA 1946 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1991-06-01 
Wieder aufgebaut:  för högertrafik av MSS 1966 
Besitzer: Malmö Tekniska Museum nytt fönster 
Standort:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museumsjahr:   
Notierung: Märkt som SS litt A25G på Djurgårdslinjen, är en ML G nr 71
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an: SSS Stockholmavdelning nytt fönster 
 
 
data für baureihe G "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stadt:  Malmö 
Baureihe:  G  "mustang"
Wagennummer:  70-81 
Ursprungliche anzahl:  12 
Hersteller:  GM 1946 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  14400 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3620 
Gewicht (kg):  16850 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  6300 
Raddurchmesser (mm):  715 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse: ASEA LJB 24-27
Motorenstärke (kW):  4x48 
Steuerungklasse: ASEA CBK 39, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 1-002-3
Anzahl fahrgäste:  34 sitzplätze + 70 stehplätze = 104 fahrgäste 
Verschrottet:  1973 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991-2016 av Malmö Tekniska museum.
Transporterad per trailer till ALFAB i Ludvika 1990.
Storrevision utförd 1991.
Transporterad per trailer till SL Hammarbyverkstad 1991 05 22 för boggiesättning och kompletterande elarbeten.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1991 06 01.

Denna motorvagn är av samma modell som Stockholms första mustangtyp A25 och byggdes av ASEA och General Motors, som efter kriget började bygga spårvagnar eftersom efterfrågan på bilar var liten. Malmömustangerna byggdes 1946 och gick i trafik fram till 1973, då Limhamnslinjen som sista spårvägslinje i Malmö lades ner. Vagnarna sparades först för eventuellt framtida bruk, men de flesta skrotades 1977. Vagn 71 ställdes upp utanför Malmö tekniska museum. Genom en överenskommelse med museet har vagnen välvilligt ställts till Djurgårdslinjens förfogande som lån mot att den renoveras. Det arbetet har utförts hos Alfab i Ludvika vintern 1990/91. På Djurgårdslinjen har motorvagnen fått typbeteckningen A25G, och till denna tillkopplas stundtals släpvagn nr 196 som är av liknande utförande.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
MSS G Ombyggda till högertrafik 1967.

Vagn 71 finns bevarad som M25G på Djurgårdslinjen. Vagn 72 finns bevarad i Malmköping. Vagn 74 finns bevarad i Skjoldenæsholm i Danmark.