SS(2) B31C 618

AB Stockholms Spårvägar class B31C no 618
"cafévagnen"

B31C 618
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 618
Vehicle:  trailer car, boggie "cafévagnen" 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Hägglund 1952 
Colour:  brunt/creme 
Last renevation:  1997-04-15 
Rebuilt:   
Owner: SS(2) nytt fönster 
Housed:  Djurgårdslinjen nytt fönster 
Museum year:  1991 
Note: fd GS litt S27 nr 434, fd SS(2) litt B31 nr 618
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  3 (duplicates and non-museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class B31C "cafévagnen"
Vehicle:  trailer car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Djurgårdslinjen 
Class:  B31C  "cafévagnen"
Car number:  618 
Built number: 
Manufacturer:  Hägglund 1949 
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13100 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3200 
Weight (kg):  12000 
Axel arrangement:  2'2' 
Wheelbase (mm):  1800+4200 
Boggie center base (mm):  6000 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor:
Motor power (kW):   
Type of controller:
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: H 2-000-1
Number of passengers:  34 seating = 34 passengers 
Out of service:   
Note:  fd GS S27 434, ombyggd 1997 till Cafévagn av Vestfold Bil & Karosseri 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagn nr 618 är en släpvagn av typen B31C (C som i café!), som blivit ombyggd i Norge och fått en ändamålsenlig inredning för att passa som vår cafévagn. Då vagn 618 är en släpvagn, dras den vanligen av motorvagn A51 nr 210, som anpassats för ändamålet.

Vagnen är elegant målad i blått Som om inte färgerna kommer att väcka uppmärksamhet i Stockholmstrafiken, finns det en anordning på taket som skvallrar om vagnens funktion.

Inköpt av SSS Stockholmsavdelning från Göteborgs Spårvägar 1989 för 100 kr.
Transporterad per trailer till Brommahallen, Stockholm, februari 1989.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Brommahallen maj 1995.
Ombyggd till cafévagn av VBK, Horten Norge, levererad 1997-04-15.

The history of the class (only in Swedish):
SS(2) B31C Vagnen var ursprungligen släpvagn till Göteborgsmustangerna, i Stockholm kallade A31 med nummer 328-333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, drog man helt enkelt dessa släpvagnar baklänges så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27. Läs mer om de övriga B31:orna.

Se även B31.

vagnförteckning More about the class SS(2) B31C "cafévagnen"

Tidigare utförande:

Reklam för Trafiknostalgiska Förlaget 2012-2016. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2010-2011. © Bruse LF Persson.


Helreklammålad för Ica 2003-2009. © Bruse LF Persson.


Under några år var Cafévagnen helreklammålad för Löfbergs Lila. © Bruse LF Persson.

 

Svenska Denna sida på svenska
Deutsch Diese Seite auf Deutsch