SS A12 342

AB Stockholms Spårvägar class A12 no 342

A12 342
© Jan Lindahl

data for rail vehicle 342
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1924 
Colour:  blå/vit 
Last renevation:  Januari 1957 
Rebuilt:   
Owner: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Housed:  Södertälje 
Museum year:  1989 
Note: Används vanligen som informations- och försäljningsvagn på Norrmalmstorg under lör- och söndagar.
Operation category:  III driftsklass III (requires major repairs to become ready for operating use)
Preservation category:  3 (duplicates and non-museum vehicles) 
Deposited with the: Svenska Spårvägssällskapet nytt fönster 
 
 
data for the class A12
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Town:  Stockholm 
Class:  A12 
Car number:  324-353 
Built number:  30 
Manufacturer:  ASEA, Kalmar, MAN 1924 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12800 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3800 
Weight (kg):  22200 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1300 
Boggie center base (mm):  4400 
Wheel diameter (mm):  870 
Wheel tread width (mm): 95
Type of motor: ASEA LJ32
Motor power (kW):  4x60 
Type of controller: AEG VNFB 4 x 110, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: VH 1-000-1
Number of passengers:  24 seating + 40 standing = 64 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Till 1967 gäller samma som för A12 nr 335. Vagn 342 gick dock på Brommalinjerna även före 1934. Den 31 augusti 1959 drog den det sista tåget på Sundbybergsbanan, linje 15. Därefter blev den draglok nr 9342 och användes bl.a. som snöplog på Lidingöbanorna. År 1989 fräschades den upp av SSS vid Lidingöbanornas depå vid AGA och återfick 1950-talsmålning. 1989 var den för första gången i trafik sedan 1967 vid linje 12:s 60-årsjubileum. Åren 1991-1996 gick den som trafikvagn på Djurgårdslinjen. Efter att ha varit avställd ett år är den nu utlånad till museispårvägen i Malmköping.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik som dragvagn SSLidJ 202, tidigare SL litt A205 nr 9342 (ombyggd till dragvagn 1959).
Ommålad till sena 1950 talets färgsättning juli-augusti 1989, inredning monterad (deposition från Museispårvägen Malmköping) samt omnumrerad till SS 342.
Transporterad från AGA Lidingö till SL Brommahallen per trailer 1989-08-31.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1989-09-18. Kördes på linje 12, Nockebybanan, 1989-10-01 i samband med Nockebybanans 60-årsjubileum.
Transporterad till SL Hammarbyverkstad via tunnelbanan 1991-03-12. Anpassningsarbeten för Djurgårdstrafiken utförda våren 1991.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården, per trailer 1991-05-23.
Transporterad till SL Brommahallen per trailer _____ 199_.
Körd för SL Tunnelbanan på linje 12, Nockebybanan, 1997-06-07--08 inför stängningen av linje 12.

Transporterad till Malmköping per trailer 1997-06-09.

Inredning köpt av SL Spårvägsmuseum hösten 1997.

The history of the class (only in Swedish):
SS A12 Leverantörer: nr 324-333 Kalmar Verkstad, nr 334-343 ASEA, nr 344-353 MAN.
Bevarade vagnar: nr 335 på Djurgårdslinjen, nr 342 på Museispårvägen i Malmköping.