SS A12 342

AB Stockholms Spårvägar baureihe A12 nr 342

A12 342
© Jan Lindahl

data für schienenfahrzeuge 342
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA 1924 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  Januari 1957 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Standort:  Södertälje 
Museumsjahr:  1989 
Notierung: Används vanligen som informations- och försäljningsvagn på Norrmalmstorg under lör- och söndagar.
Betreibklasse:  III driftsklass III (Fahrzeuge, die große Reparaturen benötigen, um betriebsfertig zu werden)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an: Svenska Spårvägssällskapet nytt fönster 
 
 
data für baureihe A12
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A12 
Wagennummer:  324-353 
Ursprungliche anzahl:  30 
Hersteller:  ASEA, Kalmar, MAN 1924 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12800 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  22200 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1300 
Drehzapfenabstand (mm):  4400 
Raddurchmesser (mm):  870 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 95
Motorenklasse: ASEA LJ32
Motorenstärke (kW):  4x60 
Steuerungklasse: AEG VNFB 4 x 110, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  24 sitzplätze + 40 stehplätze = 64 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Till 1967 gäller samma som för A12 nr 335. Vagn 342 gick dock på Brommalinjerna även före 1934. Den 31 augusti 1959 drog den det sista tåget på Sundbybergsbanan, linje 15. Därefter blev den draglok nr 9342 och användes bl.a. som snöplog på Lidingöbanorna. År 1989 fräschades den upp av SSS vid Lidingöbanornas depå vid AGA och återfick 1950-talsmålning. 1989 var den för första gången i trafik sedan 1967 vid linje 12:s 60-årsjubileum. Åren 1991-1996 gick den som trafikvagn på Djurgårdslinjen. Efter att ha varit avställd ett år är den nu utlånad till museispårvägen i Malmköping.

Deponerad hos SSS Stockholmsavdelning 1991 av AB Storstockholms Lokaltrafik som dragvagn SSLidJ 202, tidigare SL litt A205 nr 9342 (ombyggd till dragvagn 1959).
Ommålad till sena 1950 talets färgsättning juli-augusti 1989, inredning monterad (deposition från Museispårvägen Malmköping) samt omnumrerad till SS 342.
Transporterad från AGA Lidingö till SL Brommahallen per trailer 1989-08-31.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1989-09-18. Kördes på linje 12, Nockebybanan, 1989-10-01 i samband med Nockebybanans 60-årsjubileum.
Transporterad till SL Hammarbyverkstad via tunnelbanan 1991-03-12. Anpassningsarbeten för Djurgårdstrafiken utförda våren 1991.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården, per trailer 1991-05-23.
Transporterad till SL Brommahallen per trailer _____ 199_.
Körd för SL Tunnelbanan på linje 12, Nockebybanan, 1997-06-07--08 inför stängningen av linje 12.

Transporterad till Malmköping per trailer 1997-06-09.

Inredning köpt av SL Spårvägsmuseum hösten 1997.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A12 Leverantörer: nr 324-333 Kalmar Verkstad, nr 334-343 ASEA, nr 344-353 MAN.
Bevarade vagnar: nr 335 på Djurgårdslinjen, nr 342 på Museispårvägen i Malmköping.