NS M67 131

Norrköping Spårvägar class M67 no 131

M67 131
© Willy Forsström

data for rail vehicle 131
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  ASJL, ASEA 1966-1967 
Colour:   
Last renevation:   
Rebuilt:   
Owner: Norrköpings kommun nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:   
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Deposited with the: SSS Östgötaavdelningen nytt fönster 
 
 
data for the class M67
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Norrköping Spårvägar (NS) 
Town:  Norrköping 
Class:  M67 
Car number:  131-155 (31-55) 
Built number:  25 
Manufacturer:  ASJL, ASEA 1966-1967 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12250 
Width (mm):  2360 
Height (mm):  3350 
Weight (kg):  13200 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5500 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm):
Type of motor: ASEA LJB 23-1
Motor power (kW):  4 x 30 
Type of controller: ASEA CBK54B, pedalkontroller
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement:
Number of passengers:  28 seating + 62 standing = 90 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:  efter 1997 nummer 31-55 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades efter årsskiftet 1966-67 och sattes i trafik den 3 september 1967. Vagnen genomgick inga större förändringar under sin trafiktid. Den fick sitt vagnsnummer ändrat till 31 vid omnumreringen 1995. Vagnen togs ur trafik under 1998 och ombyggdes 1999 till teatervagn. Den fick en helt ombyggd inredning och försågs med destinationsskylt i fronten. Den numrerades 1999 om till vagn 99 och målades i Göteborgs blåa färgsättning. Vagnen fick återigen originalfärg och nummer 131 inför 100-årsjubileet 2004. Under 2009 byttes inredningen ut mot stolar från ”Kockumsvagnar”, vagnen fick också en mindre statisk omriktare so försörjer illumination både utvändigt och invändigt samt musikanläggningen med 24 volts spänning utan att roterande omformaren behöver vara igång. Vagnen räknas idag inte som musealt fordon men ingår i spårvägsmuseets vagnpark.

Specialinredd, rymmer 40 sittande och är
utrustad med guidemikrofon och möjlighet att använda 220 volts musikanläggning. Uthyres för större sällskap.

The history of the class (only in Swedish):
NS M67 Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.