NS M67 131
Norrköping Spårvägar baureihe M67 nr 131
© Willy Forsström
data für schienenfahrzeuge 131 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Hersteller: | ASJL, ASEA 1966-1967 |
Farbe: | |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | Norrköpings kommun |
Standort: | Norrköping |
Museumsjahr: | |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | SSS Östgötaavdelningen |
|
|
data für baureihe M67 | |
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Stadt: | Norrköping |
Baureihe: | M67 |
Wagennummer: | 131-155 (31-55) |
Ursprungliche anzahl: | 25 |
Hersteller: | ASJL, ASEA 1966-1967 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 12250 |
Breite (mm): | 2360 |
Höhe (mm): | 3350 |
Gewicht (kg): | 13200 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1800 |
Drehzapfenabstand (mm): | 5500 |
Raddurchmesser (mm): | 680 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | ASEA LJB 23-1 |
Motorenstärke (kW): | 4 x 30 |
Steuerungklasse: | ASEA CBK54B, pedalkontroller |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 60 |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 28 sitzplätze + 62 stehplätze = 90 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: | efter 1997 nummer 31-55 |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades efter årsskiftet 1966-67 och sattes i trafik den 3 september 1967. Vagnen genomgick inga större förändringar under sin trafiktid. Den fick sitt vagnsnummer ändrat till 31 vid omnumreringen 1995. Vagnen togs ur trafik under 1998 och ombyggdes 1999 till teatervagn. Den fick en helt ombyggd inredning och försågs med destinationsskylt i fronten. Den numrerades 1999 om till vagn 99 och målades i Göteborgs blåa färgsättning. Vagnen fick återigen originalfärg och nummer 131 inför 100-årsjubileet 2004. Under 2009 byttes inredningen ut mot stolar från ”Kockumsvagnar”, vagnen fick också en mindre statisk omriktare so försörjer illumination både utvändigt och invändigt samt musikanläggningen med 24 volts spänning utan att roterande omformaren behöver vara igång. Vagnen räknas idag inte som musealt fordon men ingår i spårvägsmuseets vagnpark.
Specialinredd, rymmer 40 sittande och är
utrustad med guidemikrofon och möjlighet att använda 220 volts musikanläggning. Uthyres för större sällskap.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagn 143 bevarad 2000 som museivagn i Norrköping och vagn 50 i Malmköping. Vagn 131 specialinredd, rymmer ca 40 sittande passagerare.