MSS T-1 114
Malmö Stads Spårvägar class T-1 no 114
© PG Andersson
data for rail vehicle 114 | |
---|---|
Vehicle: | trailer car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1908 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
Malmö Tekniska Museum ![]() |
Housed: | Malmö ![]() |
Museum year: | 1967 |
Operation category: | III ![]() |
Deposited with the: |
SSS Malmöavdelning ![]() |
|
|
data for the class T-1 | |
Vehicle: | trailer car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Malmö Stads Spårvägar (MSS) |
Town: | Malmö |
Class: | T-1 |
Car number: | 111-120 |
Built number: | 10 |
Manufacturer: | ASEA 1908 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 8300 |
Width (mm): | 2100 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 5800 |
Axel arrangement: | 2 |
Wheelbase (mm): | 2200 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 800 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 18 seating + 31 standing = 49 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Byggd 1908 som släpvagn av ASEA.
Vagnen levererades år 1908 som en i en serie på 10 släpvagnar med öppna plattformar. Plattformarna byggdes in några år senare. År 1944 byggdes vagnen om till redskapsvagn av MSS genom att korgen sattes på B-truck nr 54 och fick nummer 102. Även vagnarna 111-113 ombyggdes på detta sätt.
Övriga vagnar skrotades 1949.
Redskapsvagn 102 avställdes 1960 och överläts till Tekniska Museet 1967.
Vagnen stod utomhus fram till 1985 och är nu i ett mycket dåligt skick. På sikt ska vagnen renoveras som släpvagn och återfå sitt nummer 114 och littera T-1. När detta arbete kan påbörjas är ännu oklart.