GS M23 61
Göteborgs Spårvägar class M23 no 61
© PG Andersson
data for rail vehicle 61 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglunds 1953 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: | Göteborgs stad |
Housed: | Ringlinien |
Museum year: | |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class M23 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Town: | Göteborg |
Class: | M23 |
Car number: | 1-35 |
Built number: | 35 |
Manufacturer: | Hägglund 1948-1952 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13080 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 16000 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 5900 |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | Hägglunds MBL15 |
Motor power (kW): | 200 |
Type of controller: | Hägglunds CBKM2A |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | ASEA ML2/3 + Atlas Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 31 seating + 74 standing = 105 passengers |
Out of service: | |
Note: | Tidigare typbeteckning MBO4 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Före detta GSS (Gävle) nr 22, inköpt till GS 1956.
The history of the class (only in Swedish):
GS andra mustangtyp, vagnarna levererades i två serier:
Nr 1-35 åren 1948-49.
Nr 36-60 åren 1951-52.
Samtliga tillverkade av Hägglund & Söner
Nr 59 och 60 var pedalmanövrerade och utrustade för multipeldrift när de kom till Göteborg, detta för experiment inför typ M 25. Vagnarna ombyggdes senare till M23 standard d v s med rattkontroller.
M23 utökades 1956 med ytterligare tre vagnar köpta från Gävle, GSS nr 22, 23 och 24. Dessa ombyggdes till M23 respektive nr 61-63 av GS.
M23 ombyggdes till högertrafik i olika etapper och rullade i högertrafik under några få år. Våren 1970 hade GS erhållit så pass många typ M 29 att M23 + S27 upphörde i ordinarie trafik. Därefter sågs vagntypen enbart som extravagnar. De togs ur trafik 1975. De användes som övningsvagnar fram till mitten av 1980-talet, därefter började skrotningen av M23.
Följande M23 är sålda eller bevarade nr:
Djurgårdslinjen: 12, 14, 18, 19, 25, 30.
Ringlinien: 15 och 61.
Oslo: 49, 51, 53, 54, 56, 57, 58.
GS: 62 luftledningsinspektionsvagn.