GS M23 61

Göteborgs Spårvägar baureihe M23 nr 61
"mustang"

M23 61
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 61
Fahrzeug:  Triebwagen "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Hägglunds 1953 
Farbe:   
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Göteborgs stad nytt fönster 
Standort:  Ringlinien nytt fönster 
Museumsjahr:   
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe M23 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M23  "mustang"
Wagennummer:  1-63 
Ursprungliche anzahl:  63 
Hersteller:  Hägglund 1948-1952 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13080 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):  16000 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5900 
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  200 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  31 sitzplätze + 74 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  Tidigare typbeteckning MBO4 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Före detta GSS (Gävle) nr 22, inköpt till GS 1956.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
GS M23 GS andra mustangtyp, vagnarna levererades i två serier:
Nr 1-35 åren 1948-49.
Nr 36-60 åren 1951-52.

Samtliga tillverkade av Hägglund & Söner

Nr 59 och 60 var pedalmanövrerade och utrustade för multipeldrift när de kom till Göteborg, detta för experiment inför typ M 25. Vagnarna ombyggdes senare till M23 standard d v s med rattkontroller.

M23 utökades 1956 med ytterligare tre vagnar köpta från Gävle, GSS nr 22, 23 och 24. Dessa ombyggdes till M23 respektive nr 61-63 av GS.

M23 ombyggdes till högertrafik i olika etapper och rullade i högertrafik under några få år. Våren 1970 hade GS erhållit så pass många typ M 29 att M23 + S27 upphörde i ordinarie trafik. Därefter sågs vagntypen enbart som extravagnar. De togs ur trafik 1975. De användes som övningsvagnar fram till mitten av 1980-talet, därefter började skrotningen av M23.

Följande M23 är sålda eller bevarade nr:
Djurgårdslinjen: 12, 14, 18, 19, 25, 30.
Ringlinien: 15, 61 och 63. Vagn 63 väntar på renovering.
Oslo: 49, 51, 53, 54, 56, 57, 58.
GS: 62 luftledningsinspektionsvagn.

Vagn 14 (SL/SS A31 nr 328) återfick inför firandet av Högertrafikomläggningen i Malmköping 2017-09-02 sitt Göteborgsnummer 14 samt Göteborgs stadsvapen på sidorna