MSS 100

Malmö Stads Spårvägar nr 100

 100
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 100
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Hersteller:  Kockums 1906 
Farbe:   
Letzte revision:   
Betreibklasse:  endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
Besitzer: Malmö Tekniska Museum nytt fönster 
Ausgeliehen an: endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen. 
Standort:  Malmö nytt fönster 
Museumsjahr:   
Status: endast för medlemmar Sie müssen einloggen sein, um dieses Feld zu sehen.
 
 
data für baureihe (mv)
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Firma:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stadt:  Malmö 
Baureihe:  (mv) 
Wagennummer:  100 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Kockums 1906 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  8400 
Breite (mm):  2000 
Höhe (mm):  3290 
Gewicht (kg):  10300 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  1750 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  800 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):  59 
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  20 sitzplätze + 20 stehplätze = 40 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Byggd 1906 som provvagn av Kockums.

Renoverades 1988-1996 till det utseende den sannolikt hade vid leverans 1906.

Tillverkad av Kockums 1906 som provmotorvagn till Spårvägsaktiebolaget. Vagn 100 är den enda elektriska spårvagn som Kockums har tillverkat. Ursprungligen var den målad i gult enligt samma färgsättning som hästspårvagnen som finns på Tekniska Museet.

Vagn 100 gick i ordinarie passagerartrafik under en mycket kort period, hade öppna plattformar, långbänkar och gardiner. Senare målades den om i grönt, på samma sätt som övriga el-spårvagnar. Så småningom gjordes den om till rangervagn innan den blev redskapsvagn och skenslipningsvagn.

Som redskapsvagn användes vagn 100 ända fram till spårvägsnedläggelsen i april 1973.