MSS 100
Malmö Stads Spårvägar nr 100
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 100 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Hersteller: | Kockums 1906 |
Farbe: | |
Letzte revision: | |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
Malmö Tekniska Museum ![]() |
Standort: | Malmö ![]() |
Museumsjahr: | |
Betreibklasse: | I ![]() |
Ausgeliehen an: |
SSS Malmöavdelning ![]() |
Status: | verkehr schlitten |
|
|
data für baureihe (mv) | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Firma: | Malmö Stads Spårvägar (MSS) |
Stadt: | Malmö |
Baureihe: | (mv) |
Wagennummer: | 100 |
Ursprungliche anzahl: | 1 |
Hersteller: | Kockums 1906 |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 8400 |
Breite (mm): | 2000 |
Höhe (mm): | 3290 |
Gewicht (kg): | 10300 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 1750 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 800 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | 59 |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 20 sitzplätze + 20 stehplätze = 40 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Byggd 1906 som provvagn av Kockums.
Renoverades 1988-1996 till det utseende den sannolikt hade vid leverans 1906.
Tillverkad av Kockums 1906 som provmotorvagn till Spårvägsaktiebolaget. Vagn 100 är den enda elektriska spårvagn som Kockums har tillverkat. Ursprungligen var den målad i gult enligt samma färgsättning som hästspårvagnen som finns på Tekniska Museet.
Vagn 100 gick i ordinarie passagerartrafik under en mycket kort period, hade öppna plattformar, långbänkar och gardiner. Senare målades den om i grönt, på samma sätt som övriga el-spårvagnar. Så småningom gjordes den om till rangervagn innan den blev redskapsvagn och skenslipningsvagn.
Som redskapsvagn användes vagn 100 ända fram till spårvägsnedläggelsen i april 1973.