GS S2 248
Göteborgs Spårvägar baureihe S2 nr 248
![]()
| data für schienenfahrzeuge 248 | |
|---|---|
| Fahrzeug: | Beiwagen |
| Baureihe: | |
| Hersteller: | GS 1917 |
| Farbe: | |
| Letzte revision: | |
| Wieder aufgebaut: | |
| Besitzer: |
Göteborgs stad |
| Standort: | Ringlinien |
| Museumsjahr: | |
| Ausgeliehen an: | |
| |
|
| data für baureihe S2 | |
| Fahrzeug: | Beiwagen |
| Baureihe: | |
| Firma: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Stadt: | Göteborg |
| Baureihe: | S2 |
| Wagennummer: | 104-126, 236-255, 266-285 |
| Ursprungliche anzahl: | 55 |
| Hersteller: | Vabis, Arlöv, ASEA, GS, GMV 1902-1918 |
| Spurweite (mm): | 1435 |
| Länge (mm): | |
| Breite (mm): | |
| Höhe (mm): | |
| Gewicht (kg): | |
| Achsanordnung: | 2 |
| Achsstand (mm): | |
| Drehzapfenabstand (mm): | |
| Raddurchmesser (mm): | |
| Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
| Motorenklasse: | |
| Motorenstärke (kW): | |
| Steuerungklasse: | |
| Kopplungklasse: | |
| Kompressor: | |
| Betriebsspannung: | |
| Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
| Türanordnung: | |
| Anzahl fahrgäste: | |
| Verschrottet: | |
| Notierung: | |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen byggdes 1917 som S2 248.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Nr 104-111 levererades 1902 från Göteborgs Mekaniska Verkstad som släpvagnar typ S 2 med öppna plattformar. Åren 1906-07 ombyggda till motorvagnar typ M 1.
Nr 112-116 levererades från Vabis 1906 som släpvagnar typ S2, de öppna plattformarna inbyggdes senare.
1915 ny vagns nr 217-221
Nr 221 ombyggd 1933 till typ M5 nr 65
Nr 117-126 levererades 1908 från Arlöf Mekaniska Verkstad med täckta plattformar.
1920 nya vagns nr 417-426
1924 fyra vagnar sålda till Hälsingborg
Nr 236-245 levererades 1917 från ASEA med täckta plattformar.
Nr 236 ombyggd 1929 till typ S8 och år 1940 ombyggd till typ M5 nr 47.
Nr 237-240 ombyggda 1940 till typ M5.
Nr 245 ombyggd 1933 till typ M5.
Nr 246-245 tillverkade på GS egen verkstad år 1917, samtliga ombyggda åren 1931-33 till motorvagnar typ M5.
Nr 266-285 levererades 1918 från ASEA
1924 vagnarna 280-285 fick nya nr 411-416.
Nr 266-270 ombyggda 1936 till typ S8.
Nr 271-273, 275-276 ombyggdes till motorvagnar typ M5
Nr 274, 277-279 ombyggdes till typ S8
Det blev totalt 55 vagnar av typ S2, de sista togs ur trafik 1940
