GS S2

Göteborgs Spårvägar baureihe S2 nr 104-126, 236-255, 266-285

ingen bild

data für baureihe S2
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:   
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  S2 
Wagennummer:  104-126, 236-255, 266-285 
Ursprungliche anzahl:  55 
Hersteller:  Vabis, Arlöv, ASEA, GS, GMV 1902-1918 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):   
Breite (mm):   
Höhe (mm):   
Gewicht (kg):   
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):   
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:   
Verschrottet:  1940 
Notierung:   

Bewahrte wagen:
GS S2 nr 248
släpvagn
GS S2 nr 248
         

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Nr 104-111 levererades 1902 från Göteborgs Mekaniska Verkstad som släpvagnar typ S 2 med öppna plattformar. Åren 1906-07 ombyggda till motorvagnar typ M 1.

Nr 112-116 levererades från Vabis 1906 som släpvagnar typ S2, de öppna plattformarna inbyggdes senare.

1915 ny vagns nr 217-221

Nr 221 ombyggd 1933 till typ M5 nr 65

Nr 117-126 levererades 1908 från Arlöf Mekaniska Verkstad med täckta plattformar.

1920 nya vagns nr 417-426

1924 fyra vagnar sålda till Hälsingborg

Nr 236-245 levererades 1917 från ASEA med täckta plattformar.

Nr 236 ombyggd 1929 till typ S8 och år 1940 ombyggd till typ M5 nr 47.
Nr 237-240 ombyggda 1940 till typ M5.
Nr 245 ombyggd 1933 till typ M5.

Nr 246-245 tillverkade på GS egen verkstad år 1917, samtliga ombyggda åren 1931-33 till motorvagnar typ M5.

Nr 266-285 levererades 1918 från ASEA

1924 vagnarna 280-285 fick nya nr 411-416.

Nr 266-270 ombyggda 1936 till typ S8.
Nr 271-273, 275-276 ombyggdes till motorvagnar typ M5
Nr 274, 277-279 ombyggdes till typ S8

Det blev totalt 55 vagnar av typ S2, de sista togs ur trafik 1940