SS(2) B31

AB Stockholms Spårvägar baureihe B31 nr 615-617
"mustang"

B31
© Bruse LF Persson

data für baureihe B31 "mustang"
Fahrzeug:  Beiwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Djurgårdslinjen 
Baureihe:  B31  "mustang"
Wagennummer:  615-617 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1949 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13100 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3200 
Gewicht (kg):  12000 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1800+4200 
Drehzapfenabstand (mm):  6000 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 2-010-1
Anzahl fahrgäste:  38 sitzplätze + 67 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:  inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 

Bewahrte wagen:
SS(2) B31 nr 615
släpvagn
SS(2) B31 nr 615
SS(2) B31 nr 616
släpvagn
SS(2) B31 nr 616
SS(2) B31 nr 617
släpvagn
SS(2) B31 nr 617
     

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.

Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.