SS(2) B31
AB Stockholms Spårvägar baureihe B31 nr 615-617
"mustang"
© Bruse LF Persson
data für baureihe B31 "mustang" | |
---|---|
Fahrzeug: | Beiwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger einrichtung (4xER) |
Firma: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) |
Stadt: | Stockholm |
Bahn: | Djurgårdslinjen |
Baureihe: | B31 "mustang" |
Wagennummer: | 615-617 |
Ursprungliche anzahl: | 3 |
Hersteller: | Hägglund 1949 |
Personal: | fast konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 13100 |
Breite (mm): | 2500 |
Höhe (mm): | 3200 |
Gewicht (kg): | 12000 |
Achsanordnung: | 2'2' |
Achsstand (mm): | 1800+4200 |
Drehzapfenabstand (mm): | 6000 |
Raddurchmesser (mm): | 680 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 90 |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | H 2-010-1 |
Anzahl fahrgäste: | 38 sitzplätze + 67 stehplätze = 105 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: | inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.
Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.