NKA M58

Norrköpings Kommunala Affärsverk class M58 no 64-75

M58
© Willy Forsström

data for the class M58
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Town:  Norrköping 
Class:  M58 
Car number:  64-75 
Built number:  12 
Manufacturer:  Hägglund 1958-1959 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12250 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  13500 
Axel arrangement:  A1'A1' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5500 
Wheel diameter (mm):  680+550 
Wheel tread width (mm): 92
Type of motor: Hägglund MBL 68-23
Motor power (kW):  2x60 
Type of controller: ASEA CBK 54, pedalkontroller
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement: H 1-002-0
Number of passengers:  27 seating + 53 standing = 80 passengers 
Out of service:  1970-1977 
Note:   

Preserved cars:
NKA M58 nr 118
motorvagn
NKA M58 nr 118
         

The history of the class (only in Swedish):
Efter 1967 ombyggda till högertrafik med nummer 111-122.

Hägglundsvagnarna var spårvägens första boggievagnar. De köptes som ersättning för de nära 60-år gamla vagnarna som trafikerade linje 1. Vagnarna var tyvärr av en konstruktion vilken medförde många och svåra barnsjukdomar, vissa avhjälptes tyvärr aldrig. Med tanke på vilka stora investeringar som gjordes i vagntypen under den korta tid den användes, knappt 13 år, måste den anses som spårvägens sämsta vagntyp. Dels de stora ombyggnaderna av boggierna under 1959 till 1962, dels den mycket omfattande ombyggnaden i samband med högertrafikomläggningen 1967 kostade stora pengar. Då vagnarna ombyggdes till högertrafik byttes också elsystem och kontrollrar. Vad som däremot inte åtgärdades var drivningen på bara axlarna 1 och 3 samt att inte en avstigningsdörr anordnades längst bak. Vidare borde en bredare dörr ha anordnats i fronten. Vagnarna var 12,25 meter långa och 2,2 meter breda. Axelavståndet i boggierna var 1,8 meter och boggicentrumavståndet 5,5 meter. Två motorer på vardera 60 kW drev vagnarna vilka vägde 13,5 ton olastade. Vagnarna tog 27 sittande och 53 stående passagerare. Vagntypen avställdes 1972 och skrotades i två omgångar 1974 och 1975. En vagn blev dock kvar till 1977 och en vagn, nummer 118, finns bevarad i Malmköping.