NKA M58

Norrköpings Kommunala Affärsverk baureihe M58 nr 64-75

M58
© Willy Forsström

data für baureihe M58
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stadt:  Norrköping 
Baureihe:  M58 
Wagennummer:  64-75 
Ursprungliche anzahl:  12 
Hersteller:  Hägglund 1958-1959 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  12250 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3700 
Gewicht (kg):  13500 
Achsanordnung:  A1'A1' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5500 
Raddurchmesser (mm):  680+550 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 92
Motorenklasse: Hägglund MBL 68-23
Motorenstärke (kW):  2x60 
Steuerungklasse: ASEA CBK 54, pedalkontroller
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  60 
Türanordnung: H 1-002-0
Anzahl fahrgäste:  27 sitzplätze + 53 stehplätze = 80 fahrgäste 
Verschrottet:  1970-1977 
Notierung:   

Bewahrte wagen:
NKA M58 nr 118
motorvagn
NKA M58 nr 118
         

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Efter 1967 ombyggda till högertrafik med nummer 111-122.

Hägglundsvagnarna var spårvägens första boggievagnar. De köptes som ersättning för de nära 60-år gamla vagnarna som trafikerade linje 1. Vagnarna var tyvärr av en konstruktion vilken medförde många och svåra barnsjukdomar, vissa avhjälptes tyvärr aldrig. Med tanke på vilka stora investeringar som gjordes i vagntypen under den korta tid den användes, knappt 13 år, måste den anses som spårvägens sämsta vagntyp. Dels de stora ombyggnaderna av boggierna under 1959 till 1962, dels den mycket omfattande ombyggnaden i samband med högertrafikomläggningen 1967 kostade stora pengar. Då vagnarna ombyggdes till högertrafik byttes också elsystem och kontrollrar. Vad som däremot inte åtgärdades var drivningen på bara axlarna 1 och 3 samt att inte en avstigningsdörr anordnades längst bak. Vidare borde en bredare dörr ha anordnats i fronten. Vagnarna var 12,25 meter långa och 2,2 meter breda. Axelavståndet i boggierna var 1,8 meter och boggicentrumavståndet 5,5 meter. Två motorer på vardera 60 kW drev vagnarna vilka vägde 13,5 ton olastade. Vagnarna tog 27 sittande och 53 stående passagerare. Vagntypen avställdes 1972 och skrotades i två omgångar 1974 och 1975. En vagn blev dock kvar till 1977 och en vagn, nummer 118, finns bevarad i Malmköping.