GS M22
Göteborgs Spårvägar class M22 no 211-225
"mustang"
© Anders G Rehnström
data for the class M22 "mustang" | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Town: | Göteborg |
Class: | M22 "mustang" |
Car number: | 211-225 |
Built number: | 15 |
Manufacturer: | ASEA 1943-1944 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13370 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3700 |
Weight (kg): | 17000 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 5900 |
Wheel diameter (mm): | |
Wheel tread width (mm): | 77 |
Type of motor: | ASEA LJB 24 |
Motor power (kW): | 160 |
Type of controller: | ASEA CBK 27, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 1-010-2 |
Number of passengers: | 30 seating + 75 standing = 105 passengers |
Out of service: | 1967 |
Note: | Tidigare typbeteckning MB03 |
The history of the class (only in Swedish):
GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.
Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.
De togs ur trafik den 2 september 1967.
Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.