GS M9
Göteborgs Spårvägar class M9 no 178-188
![]()
| data for the class M9 | |
|---|---|
| Vehicle: | motor car |
| Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
| Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Town: | Göteborg |
| Class: | M9 |
| Car number: | 178-188 |
| Built number: | 11 |
| Manufacturer: | GS 1927-1930 |
| Staffing: | rörlig konduktör |
| Gauage (mm): | 1435 |
| Length (mm): | 11010 |
| Width (mm): | 2150 |
| Height (mm): | 3800 |
| Weight (kg): | 12800 |
| Axel arrangement: | Bo |
| Wheelbase (mm): | 2600 |
| Boggie center base (mm): | |
| Wheel diameter (mm): | |
| Wheel tread width (mm): | 80 |
| Type of motor: | AEG US 521 |
| Motor power (kW): | 2x41 |
| Type of controller: | AEG FBv SP 80 koppling 1 |
| Type of coupling: | albert |
| Compressor: | |
| Operating current: | |
| Max speed (km/h): | 40 |
| Door arrangement: | VH 1-000-1 |
| Number of passengers: | 19 seating + 38 standing = 57 passengers |
| Out of service: | |
| Note: | även typ M20, tvärsittsmotorvagn |
The history of the class (only in Swedish):
De här 11 motorvagnarna tillverkades på GS egen verkstad. Vagnarna hade bredare vagnskorg och tvärbänkar.
Nr 178-182 tillverkade 1927-28.
Nr 183-188 tillverkade 1930.
Vagnarna var i trafik fram till 1961, sista åren som extravagnar.
Nr 187 ombyggdes på prov till enriktningsvagn 1949-50, vagnen rullade sedan på linje 7 fram till 1951. Sedan som extravagn till 1956 och skrotades 1957.
Nr 186 bevarad i Malmköping som museivagn.
