SL H24 5453

AB Storstockholms Lokaltrafik class H24 no 5453
"Capitol"

H24 5453
© Bruse LF Persson

data for road vehicle H24 5453 "Capitol"
Vehicle:  diesel bus 
Manufacturer:  Scania-Vabis 1962 
Staffing: enmansbetjänad
Length (mm):  10485 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  2945 
Weight (kg):  8650 
Wheelbase (mm):  6120 
Tyre dimension: front: , rear:  
Type of motor:  Scania-Vabis D 10 R23 
Motor power:  140 kW 
Type of controller:   
Type of coupling:   
Gearbox:   
Chassis:  Scania-Vabis C 75/1-2.50 
Chassis number:  540105 
Coach:   
Registration number:  CUO 253 
First reg.number:  A75453 
First reg.date:  1962-09-21 
Max speed (km/h):  50 
Door arrangement:  H1-002-0 
Number of passengers:  seating: 38, standing: 30 
Colour:  ljusröd, vit, grått tak 
Last renevation:  2002 
Operation category:  II driftsklass II (ready for operating use, but in need of minor repairs)
Preservation category:   
Owner:  SS(2) nytt fönster 
Housed:  Stockholm 
Museum year:  1989 
Note:  fd SS litt H24 nr 5453 

The history of the road vehicle:
Efter att ha tagits ur trafik på SL blev bussen ett övningsobjekt för en verkstadsskola 1978. Den såldes 1983 till några privatpersoner som hade för avsikt att bevara den i egen regi. Detta kom emellertid att ta för stora resurser i anspråk.

The history of the road vehicle at SSS (only in Swedish):
Bussen skänktes till SSS 1989. I brist på bättre förvaringsplats stod den under många år utomhus på en industritomt på Färingsö.

I början av 1990-talet flyttades bussen till bättre förvaring, först vid Alkärrshallen på Djurgården, sedan inne i Brommahallen.

Bussen har under vintern 2001-2002 genomgått en renovering och är nu i driftdugligt skick.

Bussen är nu målad i SS färgschema trots att den är i högertrafikutförande. Detta är ett skick den aldrig haft tidigare. Den fick SL:s oxblodsröda färgsättning när den byggdes om för högertrafik. (Det har dock funnits en annan SS målad Capitol i högertrafikutförande på prov i mitten av 1960-talet.)

Donerad till SSS 1989 10 03 av Hans Råberg.
Körd till, och uppställd i, Alkärrshallen Djurgården 1992-10-31.
Uppställd i SL Brommahallen 1994 04 01.
Transporterad per bärgningsbil till Alkärrshallen, Djurgården 1999-10-13.
Besiktigad och godkänd 1984 05 29.
Utvändig upprustning och omlackering utförd 2000 - våren 2001.

Bussen har under åren 2020-2022 fått en annan växellåda, en renoverad av typ ZF, som Scania utrustade de senare levererade årgångarna med på grund av brister i originallådans funktion. Renoveringen har till stor del bekostats av Riksantikvarieämbetets bidrag för kulturarvsinsatser.