SL H24 5453
AB Storstockholms Lokaltrafik class H24 no 5453
"Capitol"
© Bruse LF Persson
data for road vehicle H24 5453 "Capitol" | |
---|---|
Vehicle: | diesel bus |
Manufacturer: | Scania-Vabis 1962 |
Staffing: | enmansbetjänad |
Length (mm): | 10485 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 2945 |
Weight (kg): | 8650 |
Wheelbase (mm): | 6120 |
Tyre dimension: | front: , rear: |
Type of motor: | Scania-Vabis D 10 R23 |
Motor power: | 140 kW |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Gearbox: | |
Chassis: | Scania-Vabis C 75/1-2.50 |
Chassis number: | 540105 |
Coach: | |
Registration number: | CUO 253 |
First reg.number: | A75453 |
First reg.date: | 1962-09-21 |
Max speed (km/h): | 50 |
Door arrangement: | H1-002-0 |
Number of passengers: | seating: 38, standing: 30 |
Colour: | ljusröd, vit, grått tak |
Last renevation: | 2002 |
Operation category: | II ![]() |
Preservation category: | |
Owner: | SS(2) ![]() |
Housed: | Stockholm |
Museum year: | 1989 |
Note: | fd SS litt H24 nr 5453 |
The history of the road vehicle:
Efter att ha tagits ur trafik på SL blev bussen ett övningsobjekt för en verkstadsskola 1978. Den såldes 1983 till några privatpersoner som hade för avsikt att bevara den i egen regi. Detta kom emellertid att ta för stora resurser i anspråk.
The history of the road vehicle at SSS (only in Swedish):
Bussen skänktes till SSS 1989. I brist på bättre förvaringsplats stod den under många år utomhus på en industritomt på Färingsö.
I början av 1990-talet flyttades bussen till bättre förvaring, först vid Alkärrshallen på Djurgården, sedan inne i Brommahallen.
Bussen har under vintern 2001-2002 genomgått en renovering och är nu i driftdugligt skick.
Bussen är nu målad i SS färgschema trots att den är i högertrafikutförande. Detta är ett skick den aldrig haft tidigare. Den fick SL:s oxblodsröda färgsättning när den byggdes om för högertrafik. (Det har dock funnits en annan SS målad Capitol i högertrafikutförande på prov i mitten av 1960-talet.)
Donerad till SSS 1989 10 03 av Hans Råberg.
Körd till, och uppställd i, Alkärrshallen Djurgården 1992-10-31.
Uppställd i SL Brommahallen 1994 04 01.
Transporterad per bärgningsbil till Alkärrshallen, Djurgården 1999-10-13.
Besiktigad och godkänd 1984 05 29.
Utvändig upprustning och omlackering utförd 2000 - våren 2001.
Bussen har under åren 2020-2022 fått en annan växellåda, en renoverad av typ ZF, som Scania utrustade de senare levererade årgångarna med på grund av brister i originallådans funktion. Renoveringen har till stor del bekostats av Riksantikvarieämbetets bidrag för kulturarvsinsatser.