PS K90

Kungliga Poststyrelsen no K90
"skvader"

 K90
© Jan Rickman

data for road vehicle K90 "skvader"
Vehicle:  diesel bus, "skvader" 
Manufacturer:  Scania-Vabis, Molinverken 1949 
Staffing: enmansbetjänad
Length (mm):  9700 
Width (mm):  2260 
Height (mm):  2800 
Weight (kg):  6370 
Wheelbase (mm):  5250 
Tyre dimension: front: 10.00 x 20, rear: 9.00 x 20 
Type of motor:  Scania Vabis D606 
Motor power:  99 kW 
Type of controller:   
Type of coupling:  kula bak 
Gearbox:  Scania-Vabis G652-1 
Chassis:  Scania-Vabis 2B21 
Chassis number:  91180 
Coach:   
Registration number:  BTS 735 
First reg.number:  Y 921 
First reg.date:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement:  V 0-101-0 
Number of passengers:  seating: 13, standing: 0 
Colour:  gul/blå 
Last renevation:  januari 1991 
Operation category:  I driftsklass I (ready for operating use)
Preservation category:  1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) 
Owner:  SSS nytt fönster 
Housed:  Mälardalen 
Museum year:  1967 
Note:  skvader 

The history of the road vehicle:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.

1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen