Gävle
electric tramway 1909-11-13 -- 1956-04-05 
data | |
---|---|
traffic form: |
![]() |
town: | Gävle, Sweden ![]() |
company: | Gävle Stads Spårvägar (GSS) |
opened: | 1909-11-13 |
closed: | 1956-04-05 |
gauge: | 1435 mm |
speed: | |
voltage: | |
traction: | overhead line |
length: | |
stops: | |
routes: | 3 |
13/11-1909 Sträckorna Stadsträdgården - Femte Tvärgatan (röd linje) och Kaserngatan - Tullhuset (blå linje) öppnas för trafik. Linjerna är delade eftersom man ännu inte fått tillstånd att trafikera järnvägsövergången i Nygatan
11/1-1910 Järnvägsövergången i Nygatan öppnas för trafik vilket innebär att linjerna trafikeras genomgående
1/1-1927 Bomuslinjen (grön linje) öppnas Islandsplan - Nygårdarna
24/12-1929 Bomhuslinjen förlängs från Nygårdarna till Karskär
1/1-1930 Blå linje avkortas Från Tullhuset till Nygatan/Kungsgatan
4/11-1933 Blå linje förlängs från Kaserngatan till Albion
19/6-1946 Blå linje ställs in under utställningssommaren för att frigöra vagnar till röd linje
9/8-1946 Blå linje trafikeras åter normalt
11/9-1948 Blå linje läggs ned
19/10-1952 Röd linje läggs ned som sista stadsspårväg
5/4-1956 Bomhuslinjen läggs ned som sista spårvägslinje
Den kvarvarande vagnparken såldes till Kiruna 15-17 och 20-21 samt till Göteborg 22-24.
current pdf sheet
historical pdf sheet (only as a swedish)
Tram car lists
Tram depot list
Read more Wikipedia
Depots
Name | Town | Open | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
Nya Gävle Spårvagnshall | Gävle | 2014 | ![]() |


