Gävle
elektrische straßenbahn 1909-11-13 -- 1956-04-05 
| data | |
|---|---|
| verkehrsformular: |
elektrische straßenbahn |
| stadt: | Gävle, Schweden |
| gesellschaft: | Gävle Stads Spårvägar (GSS) |
| eröffnet: | 1909-11-13 |
| geschlossen: | 1956-04-05 |
| spurweite: | 1435 mm |
| geschwindigkeit: | |
| spannung: | |
| antrieb: | oberleitung |
| länge: | |
| haltestellen: | |
| linien: | 3 |
13/11-1909 Sträckorna Stadsträdgården - Femte Tvärgatan (röd linje) och Kaserngatan - Tullhuset (blå linje) öppnas för trafik. Linjerna är delade eftersom man ännu inte fått tillstånd att trafikera järnvägsövergången i Nygatan
11/1-1910 Järnvägsövergången i Nygatan öppnas för trafik vilket innebär att linjerna trafikeras genomgående
1/1-1927 Bomuslinjen (grön linje) öppnas Islandsplan - Nygårdarna
24/12-1929 Bomhuslinjen förlängs från Nygårdarna till Karskär
1/1-1930 Blå linje avkortas Från Tullhuset till Nygatan/Kungsgatan
4/11-1933 Blå linje förlängs från Kaserngatan till Albion
19/6-1946 Blå linje ställs in under utställningssommaren för att frigöra vagnar till röd linje
9/8-1946 Blå linje trafikeras åter normalt
11/9-1948 Blå linje läggs ned
19/10-1952 Röd linje läggs ned som sista stadsspårväg
5/4-1956 Bomhuslinjen läggs ned som sista spårvägslinje
Den kvarvarande vagnparken såldes till Kiruna 15-17 och 20-21 samt till Göteborg 22-24.
gegenwärtig pdf-blatt (sein nur auf Englisch)
historisch pdf-blatt (sein nur auf Schwedishe)
Straßenbahnwagen liste
Wagenhalle liste
Weiterlesen Wikipedia ![]()
Wagenhalle
| Name | Stadt | Geöffnet | ||
|---|---|---|---|---|
| Nya Gävle Spårvagnshall | Gävle | 2014 |


elektrische straßenbahn