Sundsvall
electric tramway 1910-12-21 -- 1952-11-09 
data | |
---|---|
traffic form: |
![]() |
town: | Sundsvall, Sweden ![]() |
company: | Sundsvalls Spårvägsaktiebolag (SSAB) |
opened: | 1910-12-21 |
closed: | 1952-11-09 |
gauge: | 1435 mm |
speed: | |
voltage: | |
traction: | overhead line |
length: | |
stops: | |
routes: |
21/12-1910 Första spårvägslinjen öppnas mellan Sundsvall (Esplanaden) och Kubikenborg (röda skyltar)
12/1-1911 Grön linje öppnas mellan Sundsvall (Esplanaden) och Heffners.
18/1-1911 Grön linje förlängs frän Heffners till Ortviken. Linjenätet når sin slutliga utsträckning denna dag då den officiella invigningen sker
1914 Spåranläggningen i centrala Sundsvall kompletteras så att de båda linjerna kan trafikeras genomgående. Ny linje KUBIKENBORG - Sundsvall - ORTVIKEN
26/4-1925 Spårvägsaktiebolaget Sundsvall-Skön öppnarspårvägslinjen SUNDSVALL (Esplanaden) - Heffners - Bydalen - Tunadals sågverk - Gångvi-ken - SKÖNVIK
1932 Skönviksbanan får nya vagnar och linjespänningen ökas från 600 till 1600 volt mellan Heffners och Skönvik
1938 Skönviksbanan utökas med en blindtarm till färjeläget vid Alderholmen
1/4-1945 Aktiekapitalet i Sundsvalls Spårvägsaktiebolag övertas av Spårvägsaktiebolaget Sundsvall-Skön från ASEA som drivit spårvägen från 1910
23/11-1949 Stadsspårvägen läggs ned och linjespänningen höjs till 1600 volt mellan Heffners och Esplanaden
9/11-1952 Skönviksbanan läggs ned som sista spårvägslinje.
Kvaravarande spårvagnar, 50-55, såldes till Kiruna i samband
med nedläggningen av Skönviksbanan
current pdf sheet
historical pdf sheet (only as a swedish)
Tram car lists
Tram depot list
Read more Wikipedia
Denna sida på svenska
Diese Seite auf Deutsch