MSS T-6 176

Malmö Stads Spårvägar baureihe T-6 nr 176

T-6 176
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 176
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  (2xZR) 
Hersteller:  ASEA 1907 
Farbe:  grön/créme 
Letzte revision:  1976-06-01 
Wieder aufgebaut:  1926, ombyggd till släpvagn 1953 av MSS 
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1964 
Notierung: Korg fd litt A nr 19, truck tillverkad 1953
Betreibklasse:  II driftsklass II (Betriebsfertige Fahrzeuge mit Bedarf geringfügiger Arbeiten)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: verkehr schlitten
 
 
data für baureihe T-6
Fahrzeug:  Beiwagen 
Baureihe:  zweiachsiger zweirichtung (2xZR) 
Firma:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Stadt:  Malmö 
Baureihe:  T-6 
Wagennummer:  170-179 
Ursprungliche anzahl:  10 
Hersteller:  MSS 1952-1954 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11190 
Breite (mm):  2100 
Höhe (mm):  3250 
Gewicht (kg):  8040 
Achsanordnung: 
Achsstand (mm):  2800 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  715 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 87
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: VH 1-000-1
Anzahl fahrgäste:  22 sitzplätze + 40 stehplätze = 62 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  fd D och E 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades av ASEA 1906 som motorvagn litt A nr 8. År 1925 förlängdes plattformarna och ny truck monterades. Vagnen fick då litt E och nytt nummer 19. År 1953 byggdes vagnen om till släpvagn och fick ny helsvetsad truck.

Vagntypen användes som släpvagn till de moderna mustangerna, vilket gav en egendomlig anakronistisk prägel åt spårvagnståget.

Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 34.
Transporterad till Malmköping 1968-11-15--16.
Korgrevision utförd 1972--1976.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Inlyft i Vagnorama 1984-06-16, efter spåranslutning hösten 1987 ej längre stationär i Vagnorama.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen under tiden 1992-06-07 -- 1992-07-01.
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02