MSS F 34

Malmö Stads Spårvägar class F no 34

F 34
© PG Andersson

data for rail vehicle 34
Vehicle:  motor car 
Class:  (2xZR) 
Manufacturer:  ASEA 1907 
Colour:  grön/créme 
Last renevation:  1956-03-20 
Rebuilt:  MSS 1929 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1964 
Note: Korg fd nr 27 litt A, truck fd litt F nr 31 tillverkad 1931, korg fd litt F nr 27 1929-1951, lit EF nr 20 1951-1959
Operation category:  II driftsklass II (ready for operating use, but in need of minor repairs)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
Status: traffic carriage
 
 
data for the class F
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled double-ended (2xZR) 
Company:  Malmö Stads Spårvägar (MSS) 
Town:  Malmö 
Class: 
Car number:  16-17, 20-23, 27-36, 38-45 
Built number:  22 
Manufacturer:  ASEA, MSS 1928-1931 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11100 
Width (mm):  2100 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  12260 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  2700 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  715 
Wheel tread width (mm): 87
Type of motor: Siemens Dt491c
Motor power (kW):  2x39 
Type of controller: ASEA CBS 24 B
Type of coupling: albert
Compressor:
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: V 1-000-2, H 2-000-1
Number of passengers:  22 seating + 36 standing = 58 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen är ett bra exempel på den typiska Malmövagnen såväl utseendemässigt som historiskt. Vagnen levererades 1907 som litt A nr 27. År 1929 byggdes den om till litt F med förlängda plattformar och ny truck. År 1951 fick vagnen truck typ E nr 5 varvid vagnen fick nummer 20 med litt EF. Nästa förändring skedde 1959 då truck 5 skrotades och korgen överfördes till truck 31 typ F varvid vagnen fick nr 34 med litt F. Vagn 34 består alltså av fd korg 27 och truck 31. Totalt levererades 68 vagnar av denna typ (A, B och C) till MSS. Senare ombyggda till D, E och F.

Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 176. Transporterad per trailer till Malmköping 1968-11-15 -- 16.
Takrevision utförd 1981 1982.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning till släpvagn.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen 1992-06-07--1992-07-01
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1999-04-20.
Transporterad per trailer till Malmköping 1999-05-12.

The history of the class (only in Swedish):
MSS F Fd litt A