MSS F 34
Malmö Stads Spårvägar class F no 34
© PG Andersson
data for rail vehicle 34 | |
---|---|
Vehicle: | motor car |
Class: | (2xZR) |
Manufacturer: | ASEA 1907 |
Colour: | grön/créme |
Last renevation: | 1956-03-20 |
Rebuilt: | MSS 1929 |
Owner: | SSS |
Housed: | Malmköping |
Museum year: | 1964 |
Note: | Korg fd nr 27 litt A, truck fd litt F nr 31 tillverkad 1931, korg fd litt F nr 27 1929-1951, lit EF nr 20 1951-1959 |
Operation category: | II (ready for operating use, but in need of minor repairs) |
Preservation category: | 2 (other museum vehicles) |
Deposited with the: | |
Status: | traffic carriage |
|
|
data for the class F | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 2-axled double-ended (2xZR) |
Company: | Malmö Stads Spårvägar (MSS) |
Town: | Malmö |
Class: | F |
Car number: | 16-17, 20-23, 27-36, 38-45 |
Built number: | 22 |
Manufacturer: | ASEA, MSS 1928-1931 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 11100 |
Width (mm): | 2100 |
Height (mm): | 3700 |
Weight (kg): | 12260 |
Axel arrangement: | Bo |
Wheelbase (mm): | 2700 |
Boggie center base (mm): | |
Wheel diameter (mm): | 715 |
Wheel tread width (mm): | 87 |
Type of motor: | Siemens Dt491c |
Motor power (kW): | 2x39 |
Type of controller: | ASEA CBS 24 B |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | V 1-000-2, H 2-000-1 |
Number of passengers: | 22 seating + 36 standing = 58 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen är ett bra exempel på den typiska Malmövagnen såväl utseendemässigt som historiskt. Vagnen levererades 1907 som litt A nr 27. År 1929 byggdes den om till litt F med förlängda plattformar och ny truck. År 1951 fick vagnen truck typ E nr 5 varvid vagnen fick nummer 20 med litt EF. Nästa förändring skedde 1959 då truck 5 skrotades och korgen överfördes till truck 31 typ F varvid vagnen fick nr 34 med litt F. Vagn 34 består alltså av fd korg 27 och truck 31. Totalt levererades 68 vagnar av denna typ (A, B och C) till MSS. Senare ombyggda till D, E och F.
Donerad till SSS 1964-08-05 av Malmö Stads Spårvägar.
Transporterad per järnväg till Stockholm och per lastbil till Skokloster februari 1965. Uppställd på gården utanför motormuseet tillsammans med MSS 176. Transporterad per trailer till Malmköping 1968-11-15 -- 16.
Takrevision utförd 1981 1982.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-04-27.
Begränsad korgrevision utförd maj juni 92, omfattande bl.a ommålning av det gröna samt ombyggnad av signalsystem och 700 voltsmatning till släpvagn.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-06-04.
Trafikerade Djurgårdslinjen 1992-06-07--1992-07-01
Transporterad per trailer till Malmköping 1992-07-02.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1999-04-20.
Transporterad per trailer till Malmköping 1999-05-12.
The history of the class (only in Swedish):
Fd litt A