GS M7 208
Göteborgs Spårvägar baureihe M7 nr 208
"Långedragsvagn"
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 208 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen "Långedragsvagn" |
Baureihe: | |
Hersteller: | ASEA 1928 |
Farbe: | |
Letzte revision: | 1991 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | Göteborgs stad |
Standort: | Ringlinien |
Museumsjahr: | 1991 |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe M7 "Långedragsvagn" | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | |
Firma: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
Stadt: | Göteborg |
Bahn: | Långedragslinjen |
Baureihe: | M7 "Långedragsvagn" |
Wagennummer: | 204-209 |
Ursprungliche anzahl: | 6 |
Hersteller: | ASEA 1922-1928 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 13900 |
Breite (mm): | 2600 |
Höhe (mm): | |
Gewicht (kg): | 24300 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1600 |
Drehzapfenabstand (mm): | 5200 |
Raddurchmesser (mm): | |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | |
Motorenklasse: | |
Motorenstärke (kW): | 140 |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | |
Anzahl fahrgäste: | 48 sitzplätze + 38 stehplätze = 86 fahrgäste |
Verschrottet: | 1967 |
Notierung: | Tidigare typbeteckning MB01, M21 |
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Nr 204-207 levererades från ASEA 1922.
Nr 208-209 levererades från ASEA 1928.
Boggimotorvagnar avsedda för Långedragslinjen. Jämfört med den övriga vagnparken var dehär vagnarna extremt stora och breda.
Nr 204-207 levererades med två byglar.
1949-52 ombyggda till enriktningsvagnar med fast konduktör baktill. Dörrarna på högersida togs bort.
1961 togs vagnarna ur trafik, för att åter insättas under 1963 sedan beslutet om högertrafik hade tagits. Den 2 september 1967 blev de gamla Långedragsvagnarnas sista dag i trafik.
Nr 208 bevarad som museivagn hos Ringlinien. Renoverad åren 1987-92 och återställd till 1928 års utseende.