SSLidJ A24(A) 16

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg class A24(A) no 16

A24(A) 16
© PG Andersson

data for rail vehicle 16
Vehicle:  motor car, ängbyvagn 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Manufacturer:  ASEA, ASJ 1952 
Colour:  rödbrun 
Last renevation:  November 1978, april 1993, boggierevision 
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1987 
Operation category:  IIB driftsklass IIB (ready for operating use after minor repairs)
Preservation category:  1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class A24(A)
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled double-ended (4xZR) 
Company:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Town:  Lidingö 
Line:  Södra Lidingöbanan 
Class:  A24(A) 
Car number:  11-21, 14-16, 42-47 
Built number:  14 
Manufacturer:  ASEA, ASJ 1944-1952 
Staffing: rörlig konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  15150 
Width (mm):  2400 
Height (mm):  3750 
Weight (kg):  22900 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1850+5600 
Boggie center base (mm):  7400 
Wheel diameter (mm):  700 
Wheel tread width (mm): 100
Type of motor: ASEA LJB 27-32
Motor power (kW):  4x63 
Type of controller: ASEA CBM 35
Type of coupling: scharfenberg
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):  70 
Door arrangement: VH 0-020-0
Number of passengers:  48 seating + 31 standing = 79 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna. Ursprungligen levererades 6 vagnar (11-16) till SSLidJ år 1945. Dessa kompletterades med 3 vagnar (17-19) år 1949. I vagnhallsbranden 1949 förstördes 11-12 och 14-16. År 1952 inköptes 4 nya vagnar som fick nummer 15, 16, 20 och 21. År 1959 inköptes 4 begagnade vagnar från SS (44-47) som år 1963 följdes av ytterligare 2 vagnar från SS (42, 43).
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952-02-29 var 70 km/h.

The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Deponerad hos SSS 1987-06-26 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön. Transporterad från AGA, Lidingö till Malmköping per trailer 1987-07-02. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1987-07-20. Trafikvagn i Malmköping åren 1987-1991.

Donerad till SSS 1992-05-26 av SL Lidingö Trafik AB. Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-10-27.
Boggierevision samt ommålad utvändigt i venetianskt röd november 1992-januari 1994.
Transporterad per trailer till AGA Lidingö 1994-01-27. Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1994-01-28.
Körd i trafik på Lidingöbanan 1994-01-29--30 i samband med Lidingöbanans 80-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Saltsjöbanan 1994-04-13--14. Använd vid utfärd på Saltsjöbanan 1994-04-16--17. Transporterad per trailer till Brommahallen 1994-04-19.
Körd på Nockebybanan vid ett flertal tillfällen.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården, 1994-08-15. Transporterad per trailer till Brommahallen februari 1995. Transporterad per trailer till Malmköping 1995-06-16.

The history of the class (only in Swedish):
SSLidJ A24(A) "Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna.
LiB 6-12 och 49 övertagna av SSLidJ 1971.
SSLidJ 6, 8, 15, 17-18, 20-21 och 42 prov ombyggda 1985-1986 till A24B (Lidingöbanan).
SSLidJ 9-11, 13, 46-47 och 49 ombyggda 1984-1988 till A30 (Nockebybanan) nr 310, 306, 309, 308, 303, 302 respektive 307.
SSLidJ 11-12, 14-16 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ 42-43 inköpta från SS 1963, fd A24 nr 369 respektive 386.
SSLidJ 44-47 inköpta från SS 1959, fd A24 nr 380-383.
Internt vagnsnummer 406-449 åren 1973-1980.
Bevarade vagnar: SSLidJ nr 16(II) finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping. SSLidJ nr 17 hos SL Lidingö. SSLidJ nr 42 på Stockholms Spårvägsmuseum.