SSLidJ A24(A) 16
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg class A24(A) no 16
© PG Andersson
data for rail vehicle 16 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, ängbyvagn |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Manufacturer: | ASEA, ASJ 1952 |
Colour: | rödbrun |
Last renevation: | November 1978, april 1993, boggierevision |
Rebuilt: | |
Owner: |
SSS ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1987 |
Operation category: | IIB ![]() |
Preservation category: | 1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A24(A) | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled double-ended (4xZR) |
Company: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Town: | Lidingö |
Line: | Södra Lidingöbanan |
Class: | A24(A) |
Car number: | 11-21, 14-16, 42-47 |
Built number: | 14 |
Manufacturer: | ASEA, ASJ 1944-1952 |
Staffing: | rörlig konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 15150 |
Width (mm): | 2400 |
Height (mm): | 3750 |
Weight (kg): | 22900 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1850+5600 |
Boggie center base (mm): | 7400 |
Wheel diameter (mm): | 700 |
Wheel tread width (mm): | 100 |
Type of motor: | ASEA LJB 27-32 |
Motor power (kW): | 4x63 |
Type of controller: | ASEA CBM 35 |
Type of coupling: | scharfenberg |
Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | 70 |
Door arrangement: | VH 0-020-0 |
Number of passengers: | 48 seating + 31 standing = 79 passengers |
Out of service: | ![]() |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna. Ursprungligen levererades 6 vagnar (11-16) till SSLidJ år 1945. Dessa kompletterades med 3 vagnar (17-19) år 1949. I vagnhallsbranden 1949 förstördes 11-12 och 14-16. År 1952 inköptes 4 nya vagnar som fick nummer 15, 16, 20 och 21. År 1959 inköptes 4 begagnade vagnar från SS (44-47) som år 1963 följdes av ytterligare 2 vagnar från SS (42, 43).
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952-02-29 var 70 km/h.
The history of the rail vehicle at SSS (only in Swedish):
Deponerad hos SSS 1987-06-26 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön. Transporterad från AGA, Lidingö till Malmköping per trailer 1987-07-02. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1987-07-20. Trafikvagn i Malmköping åren 1987-1991.
Donerad till SSS 1992-05-26 av SL Lidingö Trafik AB. Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-10-27.
Boggierevision samt ommålad utvändigt i venetianskt röd november 1992-januari 1994.
Transporterad per trailer till AGA Lidingö 1994-01-27. Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1994-01-28.
Körd i trafik på Lidingöbanan 1994-01-29--30 i samband med Lidingöbanans 80-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Saltsjöbanan 1994-04-13--14. Använd vid utfärd på Saltsjöbanan 1994-04-16--17. Transporterad per trailer till Brommahallen 1994-04-19.
Körd på Nockebybanan vid ett flertal tillfällen.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården, 1994-08-15. Transporterad per trailer till Brommahallen februari 1995. Transporterad per trailer till Malmköping 1995-06-16.
The history of the class (only in Swedish):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna.
LiB 6-12 och 49 övertagna av SSLidJ 1971.
SSLidJ 6, 8, 15, 17-18, 20-21 och 42 prov ombyggda 1985-1986 till A24B (Lidingöbanan).
SSLidJ 9-11, 13, 46-47 och 49 ombyggda 1984-1988 till A30 (Nockebybanan) nr 310, 306, 309, 308, 303, 302 respektive 307.
SSLidJ 11-12, 14-16 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ 42-43 inköpta från SS 1963, fd A24 nr 369 respektive 386.
SSLidJ 44-47 inköpta från SS 1959, fd A24 nr 380-383.
Internt vagnsnummer 406-449 åren 1973-1980.
Bevarade vagnar: SSLidJ nr 16(II) finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping. SSLidJ nr 17 hos SL Lidingö. SSLidJ nr 42 på Stockholms Spårvägsmuseum.