SSLidJ A24(A) 16
Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg baureihe A24(A) nr 16
© PG Andersson
data für schienenfahrzeuge 16 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen, ängbyvagn |
Baureihe: | vierachsiger zweirichtung (4xZR) |
Hersteller: | ASEA, ASJ 1952 |
Farbe: | rödbrun |
Letzte revision: | November 1978, april 1993, boggierevision |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1987 |
Betreibklasse: | IIB ![]() |
Bewahrenklasse: | 1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe A24(A) | |
Fahrzeug: | Triebwagen, drehgestell |
Baureihe: | vierachsiger zweirichtung (4xZR) |
Firma: | Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) |
Stadt: | Lidingö |
Bahn: | Södra Lidingöbanan |
Baureihe: | A24(A) |
Wagennummer: | 11-21, 14-16, 42-47 |
Ursprungliche anzahl: | 14 |
Hersteller: | ASEA, ASJ 1944-1952 |
Personal: | rörlig konduktör |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 15150 |
Breite (mm): | 2400 |
Höhe (mm): | 3750 |
Gewicht (kg): | 22900 |
Achsanordnung: | Bo'Bo' |
Achsstand (mm): | 1850+5600 |
Drehzapfenabstand (mm): | 7400 |
Raddurchmesser (mm): | 700 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 100 |
Motorenklasse: | ASEA LJB 27-32 |
Motorenstärke (kW): | 4x63 |
Steuerungklasse: | ASEA CBM 35 |
Kopplungklasse: | scharfenberg |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 70 |
Türanordnung: | VH 0-020-0 |
Anzahl fahrgäste: | 48 sitzplätze + 31 stehplätze = 79 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna. Ursprungligen levererades 6 vagnar (11-16) till SSLidJ år 1945. Dessa kompletterades med 3 vagnar (17-19) år 1949. I vagnhallsbranden 1949 förstördes 11-12 och 14-16. År 1952 inköptes 4 nya vagnar som fick nummer 15, 16, 20 och 21. År 1959 inköptes 4 begagnade vagnar från SS (44-47) som år 1963 följdes av ytterligare 2 vagnar från SS (42, 43).
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952-02-29 var 70 km/h.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS 1987-06-26 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön. Transporterad från AGA, Lidingö till Malmköping per trailer 1987-07-02. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1987-07-20. Trafikvagn i Malmköping åren 1987-1991.
Donerad till SSS 1992-05-26 av SL Lidingö Trafik AB. Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-10-27.
Boggierevision samt ommålad utvändigt i venetianskt röd november 1992-januari 1994.
Transporterad per trailer till AGA Lidingö 1994-01-27. Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1994-01-28.
Körd i trafik på Lidingöbanan 1994-01-29--30 i samband med Lidingöbanans 80-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Saltsjöbanan 1994-04-13--14. Använd vid utfärd på Saltsjöbanan 1994-04-16--17. Transporterad per trailer till Brommahallen 1994-04-19.
Körd på Nockebybanan vid ett flertal tillfällen.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården, 1994-08-15. Transporterad per trailer till Brommahallen februari 1995. Transporterad per trailer till Malmköping 1995-06-16.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna.
LiB 6-12 och 49 övertagna av SSLidJ 1971.
SSLidJ 6, 8, 15, 17-18, 20-21 och 42 prov ombyggda 1985-1986 till A24B (Lidingöbanan).
SSLidJ 9-11, 13, 46-47 och 49 ombyggda 1984-1988 till A30 (Nockebybanan) nr 310, 306, 309, 308, 303, 302 respektive 307.
SSLidJ 11-12, 14-16 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ 42-43 inköpta från SS 1963, fd A24 nr 369 respektive 386.
SSLidJ 44-47 inköpta från SS 1959, fd A24 nr 380-383.
Internt vagnsnummer 406-449 åren 1973-1980.
Bevarade vagnar: SSLidJ nr 16(II) finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping. SSLidJ nr 17 hos SL Lidingö. SSLidJ nr 42 på Stockholms Spårvägsmuseum.