SSLidJ A24(A) 16

Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg baureihe A24(A) nr 16

A24(A) 16
© PG Andersson

data für schienenfahrzeuge 16
Fahrzeug:  Triebwagen, ängbyvagn 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA, ASJ 1952 
Farbe:  rödbrun 
Letzte revision:  November 1978, april 1993, boggierevision 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1987 
Betreibklasse:  IIB driftsklass IIB (Nach geringfügiger Arbeiten betriebsfertige Fahrzeuge.)
Bewahrenklasse:  1 (besonders wichtige fahrzeuge, die entscheidende Entwicklungsschritte darstellen) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe A24(A)
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  Trafik AB Stockholm Södra Lidingöns Järnväg (SSLidJ) 
Stadt:  Lidingö 
Bahn:  Södra Lidingöbanan 
Baureihe:  A24(A) 
Wagennummer:  11-21, 14-16, 42-47 
Ursprungliche anzahl:  14 
Hersteller:  ASEA, ASJ 1944-1952 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  15150 
Breite (mm):  2400 
Höhe (mm):  3750 
Gewicht (kg):  22900 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1850+5600 
Drehzapfenabstand (mm):  7400 
Raddurchmesser (mm):  700 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 100
Motorenklasse: ASEA LJB 27-32
Motorenstärke (kW):  4x63 
Steuerungklasse: ASEA CBM 35
Kopplungklasse: scharfenberg
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  70 
Türanordnung: VH 0-020-0
Anzahl fahrgäste:  48 sitzplätze + 31 stehplätze = 79 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
"Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna. Ursprungligen levererades 6 vagnar (11-16) till SSLidJ år 1945. Dessa kompletterades med 3 vagnar (17-19) år 1949. I vagnhallsbranden 1949 förstördes 11-12 och 14-16. År 1952 inköptes 4 nya vagnar som fick nummer 15, 16, 20 och 21. År 1959 inköptes 4 begagnade vagnar från SS (44-47) som år 1963 följdes av ytterligare 2 vagnar från SS (42, 43).
Största tillåtna hastighet vid besiktning 1952-02-29 var 70 km/h.

Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Deponerad hos SSS 1987-06-26 av Trafik AB Stockholm Södra Lidingön. Transporterad från AGA, Lidingö till Malmköping per trailer 1987-07-02. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1987-07-20. Trafikvagn i Malmköping åren 1987-1991.

Donerad till SSS 1992-05-26 av SL Lidingö Trafik AB. Transporterad per trailer till SL:s Hammarbyverkstad 1992-10-27.
Boggierevision samt ommålad utvändigt i venetianskt röd november 1992-januari 1994.
Transporterad per trailer till AGA Lidingö 1994-01-27. Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1994-01-28.
Körd i trafik på Lidingöbanan 1994-01-29--30 i samband med Lidingöbanans 80-årsjubileum.
Transporterad per trailer till Saltsjöbanan 1994-04-13--14. Använd vid utfärd på Saltsjöbanan 1994-04-16--17. Transporterad per trailer till Brommahallen 1994-04-19.
Körd på Nockebybanan vid ett flertal tillfällen.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården, 1994-08-15. Transporterad per trailer till Brommahallen februari 1995. Transporterad per trailer till Malmköping 1995-06-16.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SSLidJ A24(A) "Ängbyvagnar", för Lidingöbanorna.
LiB 6-12 och 49 övertagna av SSLidJ 1971.
SSLidJ 6, 8, 15, 17-18, 20-21 och 42 prov ombyggda 1985-1986 till A24B (Lidingöbanan).
SSLidJ 9-11, 13, 46-47 och 49 ombyggda 1984-1988 till A30 (Nockebybanan) nr 310, 306, 309, 308, 303, 302 respektive 307.
SSLidJ 11-12, 14-16 brunna i vagnhallen AGA 1949.
SSLidJ 42-43 inköpta från SS 1963, fd A24 nr 369 respektive 386.
SSLidJ 44-47 inköpta från SS 1959, fd A24 nr 380-383.
Internt vagnsnummer 406-449 åren 1973-1980.
Bevarade vagnar: SSLidJ nr 16(II) finns bevarad på Museispårvägen i Malmköping. SSLidJ nr 17 hos SL Lidingö. SSLidJ nr 42 på Stockholms Spårvägsmuseum.