NS M51 906

Norrköping Spårvägar class M51 no 906
"mustang"

M51 906
© Willy Forsström

data for rail vehicle 906
Vehicle:  work car, saltvagn "mustang" 
Class:  2-axled single-ended (2xER) 
Manufacturer:  ASEA 1951 
Colour:   
Last renevation:  2007 
Rebuilt:   
Owner: Norrköpings kommun nytt fönster 
Housed:  Norrköping 
Museum year:  2007 
Note: Saltvagn. Fd M51 nr 50.
Operation category:  III driftsklass III (requires major repairs to become ready for operating use)
Deposited with the:  
Status: parts object
 
 
data for the class M51 "mustang"
Vehicle:  motor car 
Class:  2-axled single-ended (2xER) 
Company:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Town:  Norrköping 
Class:  M51  "mustang"
Car number:  46-63 
Built number:  18 
Manufacturer:  ASEA 1951 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  11480 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3500 
Weight (kg):  11850 
Axel arrangement:  Bo 
Wheelbase (mm):  2200 
Boggie center base (mm):   
Wheel diameter (mm):  780 
Wheel tread width (mm): 92
Type of motor: ASEA LJB 27-32
Motor power (kW):  2x55 
Type of controller: ASEA CBK 44, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):  50 
Door arrangement: V 2-010-0
Number of passengers:  21 seating + 44 standing = 65 passengers 
Out of service:  utrangerade 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen levererades under våren 1951. Vagnen fick samma ombyggnad som övriga vagnar under 1950-talet. Vid omläggningen till högertrafik 1967 ställdes vagnen undan som arbetsvagn. Den utnyttjades att dra slipvagnen med och fick därför behålla sin inredning intakt. Vagnen utnyttjades vid minst ett tillfälle för uthyrning. Under 1975 togs vagnen in för en ombyggnad till snöröjnings- och saltvagn. Hela inredningen plockades ur och två saltbord monterades i bakre delen av vagnen. Samtidigt flyttades främre motståndet in i kupén och en Hägglundsomformare placerades bakom motståndet för att användas som omformare och fläkt. Vagnen målades också signalgul. Under början av 1980-talet försågs vagnen med ett kontrolltorn för inspektion av överledningen och samtidigt igensattes främre dörren för att förbättra sikten till vänster. Vagnen fick också nya hjulringar. Under åren har salt och ganska omild behandling slitit hårt på vagnen och den fick under 2001 pension och ersattes av en inhyrd lastmaskin och en M67-vagn. Vagnen fick 2006 sin truck utbytt med vagn 56. Under 2007 revs saltborden och övrig utrustning för saltning ut från vagnen och en lättare revision påbörjades. Framdörren återställdes också. Vagnen tillhör sedan 2007 spårvägsmuseets vagnpark dock inte som museal vagn utan mera som reservdelsvagn och eventuellt framtida projekt.

The history of the class (only in Swedish):
NKA M51 Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.