NS M51 906

Norrköping Spårvägar baureihe M51 nr 906
"mustang"

M51 906
© Willy Forsström

data für schienenfahrzeuge 906
Fahrzeug:  Arbeitswagen, saltvagn "mustang" 
Baureihe:  zweiachsiger einrichtung (2xER) 
Hersteller:  ASEA 1951 
Farbe:   
Letzte revision:  2007 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Norrköpings kommun nytt fönster 
Standort:  Norrköping 
Museumsjahr:  2007 
Notierung: Saltvagn. Fd M51 nr 50.
Betreibklasse:  III driftsklass III (Fahrzeuge, die große Reparaturen benötigen, um betriebsfertig zu werden)
Ausgeliehen an:  
Status: Teile Objekt
 
 
data für baureihe M51 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:  zweiachsiger einrichtung (2xER) 
Firma:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Stadt:  Norrköping 
Baureihe:  M51  "mustang"
Wagennummer:  46-63 
Ursprungliche anzahl:  18 
Hersteller:  ASEA 1951 
Personal: enmansbetjänad
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  11480 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3500 
Gewicht (kg):  11850 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2200 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  780 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 92
Motorenklasse: ASEA LJB 27-32
Motorenstärke (kW):  2x55 
Steuerungklasse: ASEA CBK 44, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  50 
Türanordnung: V 2-010-0
Anzahl fahrgäste:  21 sitzplätze + 44 stehplätze = 65 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:   

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades under våren 1951. Vagnen fick samma ombyggnad som övriga vagnar under 1950-talet. Vid omläggningen till högertrafik 1967 ställdes vagnen undan som arbetsvagn. Den utnyttjades att dra slipvagnen med och fick därför behålla sin inredning intakt. Vagnen utnyttjades vid minst ett tillfälle för uthyrning. Under 1975 togs vagnen in för en ombyggnad till snöröjnings- och saltvagn. Hela inredningen plockades ur och två saltbord monterades i bakre delen av vagnen. Samtidigt flyttades främre motståndet in i kupén och en Hägglundsomformare placerades bakom motståndet för att användas som omformare och fläkt. Vagnen målades också signalgul. Under början av 1980-talet försågs vagnen med ett kontrolltorn för inspektion av överledningen och samtidigt igensattes främre dörren för att förbättra sikten till vänster. Vagnen fick också nya hjulringar. Under åren har salt och ganska omild behandling slitit hårt på vagnen och den fick under 2001 pension och ersattes av en inhyrd lastmaskin och en M67-vagn. Vagnen fick 2006 sin truck utbytt med vagn 56. Under 2007 revs saltborden och övrig utrustning för saltning ut från vagnen och en lättare revision påbörjades. Framdörren återställdes också. Vagnen tillhör sedan 2007 spårvägsmuseets vagnpark dock inte som museal vagn utan mera som reservdelsvagn och eventuellt framtida projekt.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
NKA M51 Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.