NS M51 906
Norrköping Spårvägar baureihe M51 nr 906
"mustang"
© Willy Forsström
data für schienenfahrzeuge 906 | |
---|---|
Fahrzeug: | Arbeitswagen, saltvagn "mustang" |
Baureihe: | zweiachsiger einrichtung (2xER) |
Hersteller: | ASEA 1951 |
Farbe: | |
Letzte revision: | 2007 |
Wieder aufgebaut: | |
Besitzer: | Norrköpings kommun |
Standort: | Norrköping |
Museumsjahr: | 2007 |
Notierung: | Saltvagn. Fd M51 nr 50. |
Betreibklasse: | III (Fahrzeuge, die große Reparaturen benötigen, um betriebsfertig zu werden) |
Ausgeliehen an: | |
Status: | Teile Objekt |
|
|
data für baureihe M51 "mustang" | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger einrichtung (2xER) |
Firma: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stadt: | Norrköping |
Baureihe: | M51 "mustang" |
Wagennummer: | 46-63 |
Ursprungliche anzahl: | 18 |
Hersteller: | ASEA 1951 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 11480 |
Breite (mm): | 2200 |
Höhe (mm): | 3500 |
Gewicht (kg): | 11850 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 2200 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 780 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 92 |
Motorenklasse: | ASEA LJB 27-32 |
Motorenstärke (kW): | 2x55 |
Steuerungklasse: | ASEA CBK 44, kamvals |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | Atlas-Copco NE3 |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
Türanordnung: | V 2-010-0 |
Anzahl fahrgäste: | 21 sitzplätze + 44 stehplätze = 65 fahrgäste |
Verschrottet: | |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Vagnen levererades under våren 1951. Vagnen fick samma ombyggnad som övriga vagnar under 1950-talet. Vid omläggningen till högertrafik 1967 ställdes vagnen undan som arbetsvagn. Den utnyttjades att dra slipvagnen med och fick därför behålla sin inredning intakt. Vagnen utnyttjades vid minst ett tillfälle för uthyrning. Under 1975 togs vagnen in för en ombyggnad till snöröjnings- och saltvagn. Hela inredningen plockades ur och två saltbord monterades i bakre delen av vagnen. Samtidigt flyttades främre motståndet in i kupén och en Hägglundsomformare placerades bakom motståndet för att användas som omformare och fläkt. Vagnen målades också signalgul. Under början av 1980-talet försågs vagnen med ett kontrolltorn för inspektion av överledningen och samtidigt igensattes främre dörren för att förbättra sikten till vänster. Vagnen fick också nya hjulringar. Under åren har salt och ganska omild behandling slitit hårt på vagnen och den fick under 2001 pension och ersattes av en inhyrd lastmaskin och en M67-vagn. Vagnen fick 2006 sin truck utbytt med vagn 56. Under 2007 revs saltborden och övrig utrustning för saltning ut från vagnen och en lättare revision påbörjades. Framdörren återställdes också. Vagnen tillhör sedan 2007 spårvägsmuseets vagnpark dock inte som museal vagn utan mera som reservdelsvagn och eventuellt framtida projekt.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Vagn 56 bevarad som museivagn i Norrköping.