OS SM53 249

AS Oslo Sporveier class SM53 no 249
"Høka"

SM53 249
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 249
Vehicle:  motor car, boggie Høka "Høka" 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Höka, Hägglund 1958 
Colour:  mörkblå/vit/ljusblå/orange 
Last renevation:   
Preservation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Owner: LTF nytt fönster 
Housed:  Holtet 
Museum year:  1992 
Status: endast för medlemmar You must log in to see this field.
Note: fd OS "Höka" litt MBO56 (SM53) nr 249, användes som Partyvagn - fd SS A3 nr 700
 
 
data for the class SM53 "Høka"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AS Oslo Sporveier (OS) nytt fönster 
Town:  Oslo 
Class:  SM53  "Høka"
Car number:  204-253 
Built number:  49 
Manufacturer:  Høka, Hägglund 1952-1958 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  14700 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3110 
Weight (kg):  16900 
Axel arrangement:   
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  7600 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm): 110
Type of motor: Hägglund MBL10
Motor power (kW):  4x45,6 
Type of controller: Hägglund & Söner CBKM-4A, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:  600 V DC 
Max speed (km/h):   
Door arrangement: H 1-0-20-1
Number of passengers:  36 seating + 100 standing = 136 passengers 
Out of service:  1992-1997 
Note:  MBO50, MBO55, MBO56 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Denna vagn byggdes för Oslo Sporveier 1956 av Hägglunds med kaross från norska Høka. I Oslo fick den typbeteckningen MBO56 med numret 249 och gick i daglig trafik fram till 1991. Svenska Spårvägssällskapet fick 1992 köpa vagnen för en norsk krona och började bygga om vagnen till en restaurang- och cafévagn.

Vagnen med typbeteckningen A33, tar 36 sittande vid bord som alla har fönsterplats och är utmärkt att hyra till diverse abonnemang. Vagnens färger i mörkblått, ljusblått och orange är hämtad från de A28-vagnar som på 1950-talet rullade på sightseeinglinjen 700 i Stockholm, därav vagnsnumret.

Inköpt av SSS Stockholmsavdelning 1992-12-01 från Oslo Sporveier för 1 Norsk kr som OS litt MBO 56 nr 249.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-01-26.
Utvändig lackering utförd av SL:s Hammarbyverkstad september oktober 1992.
Inredning ombyggd till restaurang-/cafévagn oktober november 1992.
Invigd som restaurang-/cafévagn 1992-12-01.
Transporterad per trailer till Göteborg 1997 för hjulsvarvning.
Åter till Alkärrshallen, Djurgården.
Kabelbyte utfört januari- maj 1999.
Avställd 2009 inför ombyggnaden av bana och vagnhall för Spårväg City. Förvarad externt.
Avförd ur SS vagnpark och överlåten till Oslo (LTF och Ruter) sommaren 2012.
Transporterad till Oslo på trailer i september 2012.

Återfick sitt ursprungliga nummer 249 och typbeteckning SM53 under 2013.

The history of the class (only in Swedish):
OS SM53 MBO50 nr 204-233 levererade 1952-1953.
MBO55 nr 234-245 levererade 1957.
MBO56 nr 246-253 levererade 1958.

MBO50 levererades med 41 sittplatser, ändrat till 36 i 1959.

vagnförteckning More about the class OS SM53 "Høka"

Tidigare utförande:

Originalutförande som OS litt MBO56 nr 249. © Bussmicke.

 

Svenska Denna sida på svenska
Deutsch Diese Seite auf Deutsch