OS SM53 249

AS Oslo Sporveier baureihe SM53 nr 249
"Høka"

SM53 249
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 249
Fahrzeug:  Triebwagen, boggie Høka "Høka" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Höka, Hägglund 1958 
Farbe:  mörkblå/vit/ljusblå/orange 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: LTF nytt fönster 
Standort:  Holtet 
Museumsjahr:  1992 
Notierung: fd OS "Höka" litt MBO56 (SM53) nr 249, användes som Partyvagn - fd SS A3 nr 700
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
Status: spender 2012
 
 
data für baureihe SM53 "Høka"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AS Oslo Sporveier (OS) nytt fönster 
Stadt:  Oslo 
Baureihe:  SM53  "Høka"
Wagennummer:  204-253 
Ursprungliche anzahl:  49 
Hersteller:  Høka, Hägglund 1952-1958 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  14700 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3110 
Gewicht (kg):  16900 
Achsanordnung:   
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  7600 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 110
Motorenklasse: Hägglund MBL10
Motorenstärke (kW):  4x45,6 
Steuerungklasse: Hägglund & Söner CBKM-4A, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:  600 V DC 
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 1-0-20-1
Anzahl fahrgäste:  36 sitzplätze + 100 stehplätze = 136 fahrgäste 
Verschrottet:  1992-1997 
Notierung:  MBO50, MBO55, MBO56 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Denna vagn byggdes för Oslo Sporveier 1956 av Hägglunds med kaross från norska Høka. I Oslo fick den typbeteckningen MBO56 med numret 249 och gick i daglig trafik fram till 1991. Svenska Spårvägssällskapet fick 1992 köpa vagnen för en norsk krona och började bygga om vagnen till en restaurang- och cafévagn.

Vagnen med typbeteckningen A33, tar 36 sittande vid bord som alla har fönsterplats och är utmärkt att hyra till diverse abonnemang. Vagnens färger i mörkblått, ljusblått och orange är hämtad från de A28-vagnar som på 1950-talet rullade på sightseeinglinjen 700 i Stockholm, därav vagnsnumret.

Inköpt av SSS Stockholmsavdelning 1992-12-01 från Oslo Sporveier för 1 Norsk kr som OS litt MBO 56 nr 249.
Transporterad per trailer till Alkärrshallen, Djurgården 1992-01-26.
Utvändig lackering utförd av SL:s Hammarbyverkstad september oktober 1992.
Inredning ombyggd till restaurang-/cafévagn oktober november 1992.
Invigd som restaurang-/cafévagn 1992-12-01.
Transporterad per trailer till Göteborg 1997 för hjulsvarvning.
Åter till Alkärrshallen, Djurgården.
Kabelbyte utfört januari- maj 1999.
Avställd 2009 inför ombyggnaden av bana och vagnhall för Spårväg City. Förvarad externt.
Avförd ur SS vagnpark och överlåten till Oslo (LTF och Ruter) sommaren 2012.
Transporterad till Oslo på trailer i september 2012.

Återfick sitt ursprungliga nummer 249 och typbeteckning SM53 under 2013.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
OS SM53 MBO50 nr 204-233 levererade 1952-1953.
MBO55 nr 234-245 levererade 1957.
MBO56 nr 246-253 levererade 1958.

MBO50 levererades med 41 sittplatser, ändrat till 36 i 1959.

vagnförteckning Mehr über die baureihe OS SM53 "Høka"

Tidigare utförande:

Originalutförande som OS litt MBO56 nr 249. © Bussmicke.

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English