NKA M58 118

Norrköpings Kommunala Affärsverk class M58 no 118

M58 118
© PG Andersson

data for rail vehicle 118
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Hägglund 1959 
Colour:  gul 
Last renevation:  1967 
Rebuilt:  för högertrafik av ASJ Linköping 1967 
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1973 
Note: fd litt M58 nr 71
Operation category:  II driftsklass II (ready for operating use, but in need of minor repairs)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class M58
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) 
Town:  Norrköping 
Class:  M58 
Car number:  64-75 
Built number:  12 
Manufacturer:  Hägglund 1958-1959 
Staffing: enmansbetjänad
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  12250 
Width (mm):  2200 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  13500 
Axel arrangement:  A1'A1' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5500 
Wheel diameter (mm):  680+550 
Wheel tread width (mm): 92
Type of motor: Hägglund MBL 68-23
Motor power (kW):  2x60 
Type of controller: ASEA CBK 54, pedalkontroller
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):  60 
Door arrangement: H 1-002-0
Number of passengers:  27 seating + 53 standing = 80 passengers 
Out of service:  1970-1977 
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Vagnen donerad till SSS i november 1973 av Norrköpings Kommunala Affärsverk.

Vagnen är körduglig men går ej i trafik i Malmköping eftersom det är en enriktningsvagn. Den ingår i bevarandeklass II i Svenska Spårvägssällskapets samlingar och är den hittills yngsta vagnen i samlingarna.

Hägglund & Söner levererade 1958-59 12 moderna boggivagnar till Norrköping. Trots att de ej var så pålitliga i driften, byggdes de om till högertrafik 1967. I början av 1970-talet slopades vagnarna.

NKA 118 hade före 1967 nummer 71.

Donerad till SSS i november 1973 av Norrköpings Kommunala Affärsverk.
Transporterad till Malmköping 1974-10-05--06 per trailer.
Besiktigad och godkänd av Vägverket 1979-07-13.
Utlånad till Norrköpings Kommun Tekniska Kontoret, inför spårvägens 90 årsjublileum.
Transporterad per trailer till Norrköping 1994-04-14.
Besiktigad och godkänd av Järnvägsinspektionen 1994-04-22.
Transporterad per trailer till Malmköping 1995-05-08.

The history of the class (only in Swedish):
NKA M58 Efter 1967 ombyggda till högertrafik med nummer 111-122.

Hägglundsvagnarna var spårvägens första boggievagnar. De köptes som ersättning för de nära 60-år gamla vagnarna som trafikerade linje 1. Vagnarna var tyvärr av en konstruktion vilken medförde många och svåra barnsjukdomar, vissa avhjälptes tyvärr aldrig. Med tanke på vilka stora investeringar som gjordes i vagntypen under den korta tid den användes, knappt 13 år, måste den anses som spårvägens sämsta vagntyp. Dels de stora ombyggnaderna av boggierna under 1959 till 1962, dels den mycket omfattande ombyggnaden i samband med högertrafikomläggningen 1967 kostade stora pengar. Då vagnarna ombyggdes till högertrafik byttes också elsystem och kontrollrar. Vad som däremot inte åtgärdades var drivningen på bara axlarna 1 och 3 samt att inte en avstigningsdörr anordnades längst bak. Vidare borde en bredare dörr ha anordnats i fronten. Vagnarna var 12,25 meter långa och 2,2 meter breda. Axelavståndet i boggierna var 1,8 meter och boggicentrumavståndet 5,5 meter. Två motorer på vardera 60 kW drev vagnarna vilka vägde 13,5 ton olastade. Vagnarna tog 27 sittande och 53 stående passagerare. Vagntypen avställdes 1972 och skrotades i två omgångar 1974 och 1975. En vagn blev dock kvar till 1977 och en vagn, nummer 118, finns bevarad i Malmköping.