GS M22 224

Göteborgs Spårvägar class M22 no 224
"mustang"

M22 224
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 224
Vehicle:  motor car, boggie "mustang" 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  ASEA 1944 
Colour:  blå/vit 
Last renevation:  1958, fronten rep, 1966 efter kollision med lastbil 
Rebuilt:   
Owner: SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1969 
Operation category:  III driftsklass III (requires major repairs to become ready for operating use)
Preservation category:  2 (other museum vehicles) 
Deposited with the:  
 
 
data for the class M22 "mustang"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Town:  Göteborg 
Class:  M22  "mustang"
Car number:  211-225 
Built number:  15 
Manufacturer:  ASEA 1943-1944 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13370 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3700 
Weight (kg):  17000 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800 
Boggie center base (mm):  5900 
Wheel diameter (mm):   
Wheel tread width (mm): 77
Type of motor: ASEA LJB 24
Motor power (kW):  160 
Type of controller: ASEA CBK 27, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas-Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: V 1-010-2
Number of passengers:  30 seating + 75 standing = 105 passengers 
Out of service:  1967 
Note:  Tidigare typbeteckning MB03 

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Donerad till SSS 1969 06 27 av Göteborgs Spårvägar.
Målad utvändigt i Göteborg före transport till Malmköping.
Transporterad till Malmköping per järnväg 1969-11-17.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till elektrisk utrustning, motorer och bromsanordning vid besiktning 1952 05 03 60 km/t.
Vagnen är avsedd att framföra högst 2 st släpvagnar

The history of the class (only in Swedish):
GS M22 GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.

Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.

De togs ur trafik den 2 september 1967.

Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.