GS M22 224
Göteborgs Spårvägar class M22 no 224
"mustang"

© Bruse LF Persson
| data for rail vehicle 224 | |
|---|---|
| Vehicle: | motor car, boggie "mustang" |
| Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
| Manufacturer: | ASEA 1944 |
| Colour: | blå/vit |
| Last renevation: | 1958, fronten rep, 1966 efter kollision med lastbil |
| Rebuilt: | |
| Owner: |
SSS |
| Housed: | Malmköping |
| Museum year: | 1969 |
| Operation category: | |
| Preservation category: | 1 (especially important vehicles that constitute decisive development steps) |
| Deposited with the: | |
| |
|
| data for the class M22 "mustang" | |
| Vehicle: | motor car, boggie |
| Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
| Company: | Göteborgs Spårvägar (GS) |
| Town: | Göteborg |
| Class: | M22 "mustang" |
| Car number: | 211-225 |
| Built number: | 15 |
| Manufacturer: | ASEA 1943-1944 |
| Staffing: | fast konduktör |
| Gauage (mm): | 1435 |
| Length (mm): | 13370 |
| Width (mm): | 2500 |
| Height (mm): | 3700 |
| Weight (kg): | 17000 |
| Axel arrangement: | Bo'Bo' |
| Wheelbase (mm): | 1800 |
| Boggie center base (mm): | 5900 |
| Wheel diameter (mm): | |
| Wheel tread width (mm): | 77 |
| Type of motor: | ASEA LJB 24 |
| Motor power (kW): | 160 |
| Type of controller: | ASEA CBK 27, kamvals |
| Type of coupling: | albert |
| Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
| Operating current: | |
| Max speed (km/h): | |
| Door arrangement: | V 1-010-2 |
| Number of passengers: | 30 seating + 75 standing = 105 passengers |
| Out of service: | |
| Note: | Tidigare typbeteckning MB03 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Donerad till SSS 1969 06 27 av Göteborgs Spårvägar.
Målad utvändigt i Göteborg före transport till Malmköping.
Transporterad till Malmköping per järnväg 1969-11-17.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till elektrisk utrustning, motorer och bromsanordning vid besiktning 1952 05 03 60 km/t.
Vagnen är avsedd att framföra högst 2 st släpvagnar
The history of the class (only in Swedish):
GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.
Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.
De togs ur trafik den 2 september 1967.
Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.
