GS M22 224

Göteborgs Spårvägar baureihe M22 nr 224
"mustang"

M22 224
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 224
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  ASEA 1944 
Farbe:  blå/vit 
Letzte revision:  1958, fronten rep, 1966 efter kollision med lastbil 
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SSS nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1969 
Betreibklasse:  III driftsklass III (Fahrzeuge, die große Reparaturen benötigen, um betriebsfertig zu werden)
Bewahrenklasse:  2 (weitere fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe M22 "mustang"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  Göteborgs Spårvägar (GS) nytt fönster 
Stadt:  Göteborg 
Baureihe:  M22  "mustang"
Wagennummer:  211-225 
Ursprungliche anzahl:  15 
Hersteller:  ASEA 1943-1944 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13370 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3700 
Gewicht (kg):  17000 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1800 
Drehzapfenabstand (mm):  5900 
Raddurchmesser (mm):   
Rad-Laufflächenbreite (mm): 77
Motorenklasse: ASEA LJB 24
Motorenstärke (kW):  160 
Steuerungklasse: ASEA CBK 27, kamvals
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: V 1-010-2
Anzahl fahrgäste:  30 sitzplätze + 75 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:  1967 
Notierung:  Tidigare typbeteckning MB03 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Donerad till SSS 1969 06 27 av Göteborgs Spårvägar.
Målad utvändigt i Göteborg före transport till Malmköping.
Transporterad till Malmköping per järnväg 1969-11-17.
Största tillåtna hastighet med hänsyn till elektrisk utrustning, motorer och bromsanordning vid besiktning 1952 05 03 60 km/t.
Vagnen är avsedd att framföra högst 2 st släpvagnar

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
GS M22 GS första mustanger, totalt blev det 15 st motorvagnar av typ M 22.

Vagnarna levererades ursprungligen med dörr framtill och dörrar baktill, under 1951-52 ombyggdes de hos Eksjöverken så att vagnarna erhöll mittendörr och blev mer liknade typ M 23.

De togs ur trafik den 2 september 1967.

Nr 211 museivagn hos Ringlinien.
Nr 224 museivagn i Malmköping.
Nr 225 blev verkvagn på Angeredsbanan, skrotad 1986.