SS A5 (bugg) 52

AB Stockholms Spårvägar baureihe A5 (bugg) nr 52
"jitterbugg"

ingen bild

data für schienenfahrzeuge 52
Fahrzeug:  Triebwagen "jitterbugg" 
Baureihe:   
Hersteller:  Hägglund 1947 
Farbe:   
Letzte revision:   
Besitzer: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Standort:  Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Museumsjahr:  1964 
Notierung: fd SNS litt A2 nr 52, SS litt A1 nr 52
 
 
data für baureihe A5 "jitterbugg"
Fahrzeug:  Triebwagen 
Baureihe:   
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS) 
Stadt:  Stockholm 
Baureihe:  A5  "jitterbugg"
Wagennummer:  52, 54-55, 58-60, 62, 67, 69-70 
Ursprungliche anzahl:  10 
Hersteller:  Hägglund 1947 
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  10760 
Breite (mm):  2200 
Höhe (mm):  3800 
Gewicht (kg):  14700 
Achsanordnung:  Bo 
Achsstand (mm):  2600 
Drehzapfenabstand (mm):   
Raddurchmesser (mm):  850 
Rad-Laufflächenbreite (mm):
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse:
Kompressor:
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung:
Anzahl fahrgäste:  21 sitzplätze + 46 stehplätze = 67 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  "Jitterbugg", fd A1 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Några år på 1990-talet var denna vagn utlånad till Stockholm för att användas som försäljningsvagn på Djurgårdslinjen, oftast uppställd vid Norrmalmstorg. Vid enstaka evenemang gick i direkttrafik Norrmalmstorg - Skansen. Som enriktningsvagn för vänstertrafik med dörrar endast på vänster sida måste den då gå utan stopp vid mellanliggande hållplatser.
Historik: Vagnen, ursprungligen av SNS typ A2 frän 1904, "byggdes om" till den större standardvagntypen A1 år 1926.

Till 1943 gäller samma som för SS A4 nr 37. Vagn nr 52 fortsatte som Al till år 1947, då den byggdes om vid Hägglund & Söner till A5, en snarlik, något moderniserad variant av A4. År 1964 ställdes den av som museivagn.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS A5 "Jitterbugg" ombyggda från A1. Före 1949 littera A2h.
A5 nr 52 finns bevarad på Stockholms Spårvägsmuseum.