NKA 15
Norrköpings Kommunala Affärsverk nr 15
© Magnus Svensson
data für schienenfahrzeuge 15 | |
---|---|
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | (2xZR) |
Hersteller: | ASEA, AEG 1906 |
Farbe: | gul |
Letzte revision: | 1938 |
Wieder aufgebaut: | inbyggd 1910, ombyggd 1927 |
Besitzer: |
SSS ![]() |
Standort: | Malmköping ![]() |
Museumsjahr: | 1967 |
Betreibklasse: | I ![]() |
Bewahrenklasse: | 2 (weitere fahrzeuge) |
Ausgeliehen an: | |
|
|
data für baureihe (mv) | |
Fahrzeug: | Triebwagen |
Baureihe: | zweiachsiger zweirichtung (2xZR) |
Firma: | Norrköpings Kommunala Affärsverk (NKA) |
Stadt: | Norrköping |
Baureihe: | (mv) |
Wagennummer: | 13-15 |
Ursprungliche anzahl: | 3 |
Hersteller: | ASEA, AEG 1906 |
Personal: | enmansbetjänad |
Spurweite (mm): | 1435 |
Länge (mm): | 8000 |
Breite (mm): | 2050 |
Höhe (mm): | 3350 |
Gewicht (kg): | 9600 |
Achsanordnung: | Bo |
Achsstand (mm): | 1800 |
Drehzapfenabstand (mm): | |
Raddurchmesser (mm): | 750 |
Rad-Laufflächenbreite (mm): | 85 |
Motorenklasse: | AEG U 158b |
Motorenstärke (kW): | 2 x 29,5 |
Steuerungklasse: | ASEA CBS-24-C |
Kopplungklasse: | albert |
Kompressor: | |
Betriebsspannung: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | 50 |
Türanordnung: | V 1-000-0, H 0-000-1 |
Anzahl fahrgäste: | 20 sitzplätze + 20 stehplätze = 40 fahrgäste |
Verschrottet: | ![]() |
Notierung: |
Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Tre vagnar av denna typ inköptes år 1906 som en förstärkning till de ursprungliga 12 vagnarna. Vagnen är av ASEAs större modell och levererades med öppna plattformar, vilka byggdes in 1911.
Norrköping köpte från år 1925 in 23 begagnade vagnar av samma typ från Göteborg. Totalt fanns i Norrköping 26 vagnar av denna modell. De ursprungliga vagnarna fick plattformarna förlängda på samma sätt som Göteborgsvagnarna år 1927.
Vagntypen var i ordinarie trafik till 1958 då linje 1 lades ner.
Die geschichte der schienenfahrzeuge bei SSS (nur auf Schwedisch):
Vagnen donerad till SSS november 1967 av Norrköpings Kommunala Affärsverk. Före övertagandet genomgången och målad av NKA. Som motprestation ombesörjde SSS transporten av ploglok SL 9203 till Norrköping 1967-12-16. Transporterad per låglastare till Malmköping 1967-12-16.
Användes som Prag 123 i filmen Förvandlingen inspelad i maj 1975.
Transporterad till Norrköping per trailer 1983-11-11. Genom NL:s försorg fick vagnen en lätt korgrevision under vintern 1983/1984. Besiktigad och godkänd av Vägverket 1984-03-06. Utlånad till Norrköpings Lokaltrafik för att användas i sightseeingtrafik under 1984. Transporterad från Norrköping till Malmköping per trailer 1984-11-27.
Storrevision påbörjad 2000-01-03 som avslutades i maj 2022, därefter gjordes provkörningar och justeringar av bland annat körmotstånden. Strömavtagaren fick ett nytillverkat toppstycke i juli 2022. Vagnen återinvigdes som trafikvagn på Museispårvägens dag 2022-08-27.
Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
Denna vagnserie köptes inför 1906 års konst- och industriutställning. Vagntypen var identisk med Göteborgs vagntyp M1. De levererades från ASEA i Västerås. Vagnarna var åtta meter långa, 2,05 meter breda och hade ett axelavstånd på 1,8 meter. De tog 20 sittande och 20 stående passagerare. ”Trucken”, underredet, var av kraftigare konstruktion än på vagnarna 1–12. Vagnarnas övriga utrustning överensstämde med de tidigare. Ombyggnaderna följer också de tidigare. Enda skillnaden är att dessa tre vagnar aldrig fick den långa plattformsmodellen och att de byggs om senare än de övriga. Vagnarna blev långlivade och den första som försvann skrotades 1957.