SS(2) B31 616

AB Stockholms Spårvägar baureihe B31 nr 616
"mustang"

B31 616
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 616
Fahrzeug:  Beiwagen, drehgestell "mustang" 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Hersteller:  Hägglund 1952 
Farbe:  skär/grå 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: SS(2) nytt fönster 
Standort:  Malmköping nytt fönster 
Museumsjahr:  1991 
Notierung: fd GS litt S27 nr 430, SL litt B31 nr 616
Betreibklasse:  I driftsklass I (Betriebsfertige Fahrzeuge)
Bewahrenklasse:  3 (Duplikate und fahrzeuge) 
Ausgeliehen an:  
 
 
data für baureihe B31 "mustang"
Fahrzeug:  Beiwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger einrichtung (4xER) 
Firma:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Stadt:  Stockholm 
Bahn:  Djurgårdslinjen 
Baureihe:  B31  "mustang"
Wagennummer:  615-617 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  Hägglund 1949 
Personal: fast konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  13100 
Breite (mm):  2500 
Höhe (mm):  3200 
Gewicht (kg):  12000 
Achsanordnung:  2'2' 
Achsstand (mm):  1800+4200 
Drehzapfenabstand (mm):  6000 
Raddurchmesser (mm):  680 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 90
Motorenklasse:
Motorenstärke (kW):   
Steuerungklasse:
Kopplungklasse: albert
Kompressor: Atlas-Copco NE3
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):   
Türanordnung: H 2-010-1
Anzahl fahrgäste:  38 sitzplätze + 67 stehplätze = 105 fahrgäste 
Verschrottet:   
Notierung:  inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen per trailer hösten 1988.
Transporterad till SL Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer maj 1991.
Transporterad till SL Hammarbyverkstad per trailer 1993 01 13.
Reklammålad av SL Hammarbyverkstad 1993-01-25, för Dagens Industri. Åter-ställd till blå / grå mars 1997.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer 1993-02-02.
Transporterad per trailer till Göteborg och uppställd i Gårdahallen.
Transporterad per trailer till Malmköping 2001-09-17.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SS(2) B31 "Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.

Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.

vagnförteckning Mehr über die baureihe SS(2) B31 "mustang"

Tidigare utförande:

Helreklammålad 1995 för Dagens Industri. © Olle S Nevenius.

 

Svenska Denna sida på svenska
English This page in English