PS K90
Kungliga Poststyrelsen nr K90
"skvader"
© Jan Rickman
data für straßenfahrzeuge K90 "skvader" | |
---|---|
Fahrzeug: | Dieselbus, "skvader" |
Hersteller: | Scania-Vabis, Molinverken 1949 |
Personal: | enmansbetjänad |
Länge (mm): | 9700 |
Breite (mm): | 2260 |
Höhe (mm): | 2800 |
Gewicht (kg): | 6370 |
Achsstand (mm): | 5250 |
Reifendimension: | vorwärts: 10.00 x 20, hintere: 9.00 x 20 |
Motorenklasse: | Scania Vabis D606 |
Motorenstärke: | 99 kW |
Steuerungklasse: | |
Kopplungklasse: | kula bak |
Getriebegehäuse: | Scania-Vabis G652-1 |
Fahrgestell: | Scania-Vabis 2B21 |
Fahrgestellnummer: | 91180 |
Karosse: | |
Registrierungsnummer: | BTS 735 |
Erste reg.nummer: | Y 921 |
Erstes reg.datum: | |
Höchstegeswindigkeit (km/h): | |
Türanordnung: | V 0-101-0 |
Anzahl fahrgäste: | sitzplätze: 13, stehplätze: 0 |
Farbe: | gul/blå |
Letzte revision: | januari 1991 |
Betreibklasse: | I (Betriebsfertige Fahrzeuge) |
Bewahrenklasse: | 1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) |
Besitzer: | SSS |
Standort: | Mälardalen |
Museumsjahr: | 1967 |
Notierung: | skvader |
Die geschichte der straßenfahrzeuge:
Donerad till SSS april 1967 av Kungliga Poststyrelsen.
Transporterad per järnväg till Malmköping april 1967.
Inflyttad i lokstallet juli 1967 och i lada i Fräkentorp 1968 02 24.
Transporterad till Malmköping 1987 06 07, uppställd i Vagnorama.
Transporterad per järnväg till Postens verkstad i Lycksele 1988 06 01 för revision.
Åter till Malmköping efter revision vecka 6 1991.
Motorbyte utfört vinter 00/01.
Dispens för kilometerräknare.
1950-02-01: Registrerades in för första gången, då som en vanlig buss. Detta i Eskilstuna med registreringsnumret D206.
1950-03-07: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD2661.
1953-04-20: Placerades i Örnsköldsvik och fick registreringsnumret Y921.
Vintern 1958/59: Byggdes om till "skvader" hos Postens verkstäder i Lycksele. Nytt inventarienumret blev K90
1959-04-24: Besiktades i det nya utförandet i Lycksele den 24 april 1959.
1959-06-24: Placerades i Norrbotten och fick registreringsnumret BD149
1959-11-20: Placerades i Åsele och fick registreringsnumret AC289.
1967-04-13: Avyttrades inför högertrafikomläggningen, avregistrerades helt och skänktes utan registreringsskyltar till Svenska Spårvägssällskapet.
1981-09-30: Ägaren Svenska Spårvägssällskapet förregistrerar bussen med registreringsnummer BTS735.
1991-05-21: Bussen körklar och kan denna dag kontrollbesiktigas. Därefter har K90 rullat i Svenska Spårvägssällskapets regi i Mälardalen