MBO 50
Mölnlycke Bil & Omnibuss no 50

© Björn Forslund
| data for road vehicle 50 | |
|---|---|
| Vehicle: | gasoline bus |
| Manufacturer: | Scania-Vabis, SM 1933 |
| Staffing: | enmansbetjänad |
| Length (mm): | 8600 |
| Width (mm): | 2300 |
| Height (mm): | 2700 |
| Weight (kg): | 5900 |
| Wheelbase (mm): | 4900 |
| Tyre dimension: | front: 9.00 x 20, rear: 8.25 x 20 |
| Type of motor: | Scania-Vabis 1564 |
| Motor power: | 74 kW |
| Type of controller: | |
| Type of coupling: | |
| Gearbox: | |
| Chassis: | Scania-Vabis B85 |
| Chassis number: | 5532 |
| Coach: | Svenska Maskinverken i Södertälje |
| Registration number: | DCS 405 |
| First reg.number: | O 12050 |
| First reg.date: | 1933-01-01 |
| Max speed (km/h): | 40 |
| Door arrangement: | V 0-100-0 |
| Number of passengers: | seating: 36, standing: 3 |
| Colour: | créme/oxblodsröd |
| Last renevation: | 1954 |
| Operation category: | |
| Preservation category: | 1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) |
| Owner: | SSS |
| Housed: | Malmköping |
| Museum year: | 1965 |
| Note: | |
The history of the road vehicle:
Donerad till SSS 1965 08 30 av Mölnlycke Bil & Omnibus AB.
Uppställd i Högdalen, flyttad till Skokloster 1966 05 30.
Uppställd september 1967 i garage i Alunda.
Vintern 1967 68 upprustad av verkstadsskolan i Eskilstuna.
Transporterad till Scania Bussar i Katrineholm 1970 11 03 för omlackering, gåva. Åter till Malmköping 1971 06 11, garagerad i Smedstorp 1971 09 17.
Transporterad till Saab Scania i Södertälje för motorrenovering och bromsreparation 1977 01 14, åter Malmköping/Smedstorp maj 1977. Nederdelen ommålad hösten 1977.
Har dispens för vänsterdörr.
Besiktigad och godkänd 1980, 1983 09 02.
Avställd, p g a otillfredställande bromsförmåga 1984 04 24.
