MBO 50

Mölnlycke Bil & Omnibuss no 50

 50
© Björn Forslund

data for road vehicle 50
Vehicle:  gasoline bus 
Manufacturer:  Scania-Vabis, SM 1933 
Staffing: enmansbetjänad
Length (mm):  8600 
Width (mm):  2300 
Height (mm):  2700 
Weight (kg):  5900 
Wheelbase (mm):  4900 
Tyre dimension: front: 9.00 x 20, rear: 8.25 x 20 
Type of motor:  Scania-Vabis 1564 
Motor power:  74 kW 
Type of controller:   
Type of coupling:   
Gearbox:   
Chassis:  Scania-Vabis B85 
Chassis number:  5532 
Coach:  Svenska Maskinverken i Södertälje 
Registration number:  DCS 405 
First reg.number:  O 12050 
First reg.date:  1933-01-01 
Max speed (km/h):  40 
Door arrangement:  V 0-100-0 
Number of passengers:  seating: 36, standing: 3 
Colour:  créme/oxblodsröd 
Last renevation:  1954 
Operation category:  IIB driftsklass IIB (ready for operating use after minor repairs)
Preservation category:  1 (representanter för den svenska busshistorien och skall bevaras för framtiden) 
Owner:  SSS nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1965 
Note:   

The history of the road vehicle:
Donerad till SSS 1965 08 30 av Mölnlycke Bil & Omnibus AB.
Uppställd i Högdalen, flyttad till Skokloster 1966 05 30.
Uppställd september 1967 i garage i Alunda.
Vintern 1967 68 upprustad av verkstadsskolan i Eskilstuna.
Transporterad till Scania Bussar i Katrineholm 1970 11 03 för omlackering, gåva. Åter till Malmköping 1971 06 11, garagerad i Smedstorp 1971 09 17.
Transporterad till Saab Scania i Södertälje för motorrenovering och bromsreparation 1977 01 14, åter Malmköping/Smedstorp maj 1977. Nederdelen ommålad hösten 1977.
Har dispens för vänsterdörr.
Besiktigad och godkänd 1980, 1983 09 02.
Avställd, p g a otillfredställande bromsförmåga 1984 04 24.