Stockholm
electric tramway 1901-09-05 -- 
data | |
---|---|
traffic form: |
![]() |
town: | Stockholm, Sweden ![]() |
company: |
AB Storstockholms Lokaltrafik ![]() |
opened: | 1901-09-05 |
closed: | |
gauge: | 1435 mm |
speed: | |
voltage: | 750 V DC km/h |
traction: | overhead line |
length: | |
stops: | 53 |
routes: | 5 |
5/9-1901 Första elektriska linjen Ragvaldsgatan - Ringvägen öppnas
16/10-1901 Förlängning till Tegelvikstorget
16/11-1901 Samtliga linjer på söder elektriska
11/7-1902 Trafik öppnas i Dalagatan
13/2-1904 Första elektriska linjen på norr N Bantorget - Haga
1/10-1904 Förlängning till Bellmansro
23/12-1904 Trafik i Valhallavägen och till St Eriksplan
11/2-1905 Förlängning till Mariebergsgatan
20/3-1905 Förlängning till Karlberg
1/5-1906 Förlängning till Värtan
1/9-1905 Förlängning till Skanstull
1/11-1905 Förlängning till Solnavägen
22/12-1905 Trafik i Sibyllegatan
1/11-1906 Upplandsgatan börjar trafikeras
15/12-1906 Förlängning St Eriksplan - Hantverkaregatan
1/12-1907 Förlängning till Ropsten
1/1-1908 Förlängning till Enskede
1/2-1908 Förlängning till Danvikstull
11/4-1908 Förlängning till Hagalund
1/9-1908 Trafiken i Mariebergsgatan upphör
1/4-1909 Förlängning inom Enskede
13/9-1909 Förlängning till Råsunda
11/5-1910 Förlängning till Sunbyberg
4/8-1911 Förortsbanor öppnas från Liljeholmsbron till Hägerstens allé/Tellusborg/Midsommarkransen
24/11-1911 Trafik i Kungsgatan mellan Hötorget och Stureplan
14/3-1912 Förlängning till Tranebergssund
1/5-1913 Förlängning till Mälarhöjden
1/2-1914 Trafik i Katarinavägen
28/5-1914 Förlängning till Alvik
29/8-1914 Förlängning till Ulvsunda och Äppelviken
1/1-1915 Förlängning till Nytorget
1/5-1915 Förlängning från Nytorget till Folkungagatan
1/12-1915 Anslutning mellan Liljeholmen och Hornstull
1/5-1916 Förlängning till Årstalunden
1/1-1917 Förlängning till De gamlas väg
1/3-1917 Förlängning Årstalunden - Hornsgatan
1/4-1922 Anslutning mellan norr och söder vid Slussen
1/10-1923 Förlängning till Smedslätten
27/10-1923 Förlängning till Gröndal
6/11-1923 Ny bana Midsommarkransen-Tellusborg-Svandammen, Nybohov-Tellusborg läggs ned
14/1-1924 Bensinspårvägen öppnas Karlaplan-Frihamnen
30/8-1924 Förlängning till Ålstens gård
15/8-1925 Ny linje Engelbrektsplan-Östra Station
1/9-1925 Trafik i Linnégatan-Grevgatan, Förlängning till Vanadisplan
1/7-1926 Förlängning till Skarpnäck
1/10-1926 Förlängning till Höglandstorget
1/4-1927 Trafiken upphör S Bantorget - Ragvaldsgatan - Hornsgatan
10/10-1928 Förlängning till Högalid
1/11-1928 Förlängning till Sundbybergs centrum
1/3-1929 Bensinspårvägen, linje 19, läggs ned
1/10-1929 Förlängning till Nockeby
1/10-1930 Förlängning till Ekensberg, Örbybanan öppnas till Örby
20/7-1932 Förlängning till Gotlandsgatan
1/10-1933 Södra tunnelbanan öppnad Slussen-Skanstull
7/6-1935 Förlängning till Fredhäll
21/10-1935 Västerbron öppnas, Trafik i Ringvägen
21/11-1935 Förlängning till Sofia
15/12-1938 Förlängning till Midsommarkransen
20/1-1941 Linje 11 läggs ned
3/5-1943 Linje 2 nedlagd Karlaplan-Fridhemsplan
1/10-1944 Linje 11 öppnas till Ängby
3/9-1946 Nya spår Skanstull-Sofielundsvägen
1/10-1946 Förlängning till Personnevägen
22/11-1946 Strömbron öppnas
---------------------------------------------------------------------------------
3/5-1949 Linje 18 läggs ned
1/7-1950 Linje 13 läggs ned
1/10-1950 Linje 8 till Skarpnäckk läggs ned
Linje 19 läggs ned Slussen-Johanneshov
4/6-1951 Linje 19 läggs ned
26/10-1952 Linje 12 nedlagd Tegelbacken-Alvik, Linje 11 nedlagd Tegelbacken - Ängby
30/12-1952 Förlängning till Oxenstiernsgatan, Linje 8 till Tessinparken och Södersjukhuset, Förlängning till Västertorp
25/6-1954 Linjen till Danvikstull läggs ned
15/5-1956 Förlängning till Fruängen
24/11-1957 Linje 9 läggs ned
1/9-1959 Linje 15 läggs ned
27/6-1960 Linje 3 nedlagd N Bantorget - Haga
26/11-1960 Linje 3 läggs ned
16/11-1962 Linje 5 läggs ned
27/4-1963 Linje 2 läggs ned
17/3-1964 Linje 1 läggs ned
5/4-1964 Linje 13 och 16 till Mälarhöjden läggs ned
Linje 14 och 17 till Fruängen läggs ned
27/5-1967 Linje 10 läggs ned
3/9-1967 Linje 4, 6, 7, 8 läggs ned
---------------------------------------------------------------------------------
2/7-1991 Djurgårdslinjen, linje 7, invigs
8/1-2000 Tvärbanan öppnas Liljeholmen T - Gullmarspl T
1/6-2000 Förlängning Liljeholmen T - Alvik T
14/8-2002 Förlängning Gullmarsplan T - Sickla Udde
23/8-2010 Spårväg City Sergelstorg-Waldemarsudde
28/10-2013 Förlängning Alvik T - Solna C
18/8-2014 Förlängning Solna C - Solna station
16/3-2015 Sergels torg-Kungsträdgården läggs ned
1/10-2017 Förlängning Sickla udde-Sickla station
3/9-2018 Förlängning Kungsträdgården - T-Centralen
16/5 2021 Förlängning Norra Ulvsunda-Bromma flygplats
current pdf sheet (only as a swedish)
historical pdf sheet (only as a swedish)
Tram car lists
Tram depot list
Read more Wikipedia
© Bruse LF Persson
Vehicle
Company | Class | No | Class | Builder year | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
SS(2) | A31 | 328-333 | 4xER | Hägglund 1947-1949 |
![]() |
SL | A32 | 401-437 | 6xGelZR NfT | Bombardier, Adtranz 1999-2009 |
![]() |
SL | A34 | 1-6, 33-35, 262-264 | 8xGelER NfT | Bombardier 2006, 2011 |
![]() |
SL | A35 | 451-493 | 8xGelER NfT | CAF 2013-2014 |
![]() |
SL | A36 | 551-559 | 10xGelZR NfT | CAF 2014 |
![]() |
SS(2) | A51 | 210 | 4xER | Høka, Hägglund 1953 |
![]() |
SS(2) | B31 | 615-617 | 4xER | Hägglund 1949 |
![]() |
SS(2) | B31C | 618 | 4xER | Hägglund 1949 |

Depots
Name | Town | Open | ||
---|---|---|---|---|
![]() |
Aga (Vgh) | Stockholm | 1917 | ![]() |
![]() |
Alkärrshallen (Akh) | Stockholm | 1991 | ![]() |
![]() |
Brommahallen (Bmh) | Stockholm | 1944 | ![]() ![]() |
![]() |
Ulvsundadepån (Ua) | Stockholm | 2014 | ![]() |

Links































More links: Spårvägssällskapet links

