Karlskrona
electric tramway 1910-12-21 -- 1949-05-15 
data | |
---|---|
traffic form: |
![]() |
town: | Karlskrona, Sweden ![]() |
company: | Karlskrona Stads Spårvägar (KSS) |
opened: | 1910-12-21 |
closed: | 1949-05-15 |
gauge: | 1435 mm |
speed: | |
voltage: | |
traction: | overhead line |
length: | |
stops: | |
routes: |
Den 3/8-1910 startade gatuarbetena i staden och redan den 7/12-1910 stod anläggningen klar och den provkördes redan samma dag. Nio dagar senare, 16/12-1910, fick spårvägsbolaget koncession för anläggningen.
Den 21/12-1910 invigdes linjen, V Amiralitetagatan-Bergåsa. Den var 3550 meter lång och hade en största stigning på 57 ‰ och den snålaste kurvradien var 17 meter.
Linjen gick V Amiralitetsgatan - Borgmästaregatan-Ronnebygatan - Landbrogatan-Järnvägsstationen-Landbron-Landsvägsgatan-Polhemsgatan - Valhallavägen-Bergåsa hpl. Linjen var enkelspårig, med mötesspår vid Hoglands Park och Kakelfabriken.
Vagnhallen uppfördes i Gräsvik mittemot Gränadjärkasernerna (nuvarande högskolan), den uppfördes i tegel och i två avdelninger. I den ena fanns två 40 meter långa uppställningsspår, i den andra fanns reprationsverkstad, kontor och personalrum. Vagnhallen används lång efter nedläggningen som bussgarage Spårvägsbolaget var till en början privat ägt, men den 1/1-1917 övergick bolaget i kommunal regi.
Beslut om nedläggning av trafiken fattades den 29/4-1948 och den sista vagnen i Karlskrona gick den 15/5-1949, därmed var spårvägsepoken i Karlskrona slut.
current pdf sheet
historical pdf sheet (only as a swedish)
Tram car lists
Tram depot list
Read more Wikipedia
Denna sida på svenska
Diese Seite auf Deutsch