se Karlskrona

elektrische straßenbahn 1910-12-21 -- 1949-05-15 nedlagd

Karlskrona, Sverige: spårväg

data
verkehrsformular:  elektrische straßenbahn elektrische straßenbahn 
stadt: Karlskrona, Schweden 
gesellschaft: Karlskrona Stads Spårvägar (KSS) 
eröffnet: 1910-12-21 
geschlossen: 1949-05-15 
spurweite: 1435 mm 
geschwindigkeit:  
antrieb: oberleitung 
länge:  
haltestellen:  
linien:  
Geschichte:
Den 3/8-1910 startade gatuarbetena i staden och redan den 7/12-1910 stod anläggningen klar och den provkördes redan samma dag. Nio dagar senare, 16/12-1910, fick spårvägsbolaget koncession för anläggningen.

Den 21/12-1910 invigdes linjen, V Amiralitetagatan-Bergåsa. Den var 3550 meter lång och hade en största stigning på 57 ‰ och den snålaste kurvradien var 17 meter.

Linjen gick V Amiralitetsgatan - Borgmästaregatan-Ronnebygatan - Landbrogatan-Järnvägsstationen-Landbron-Landsvägsgatan-Polhemsgatan - Valhallavägen-Bergåsa hpl. Linjen var enkelspårig, med mötesspår vid Hoglands Park och Kakelfabriken.

Vagnhallen uppfördes i Gräsvik mittemot Gränadjärkasernerna (nuvarande högskolan), den uppfördes i tegel och i två avdelninger. I den ena fanns två 40 meter långa uppställningsspår, i den andra fanns reprationsverkstad, kontor och personalrum. Vagnhallen används lång efter nedläggningen som bussgarage Spårvägsbolaget var till en början privat ägt, men den 1/1-1917 övergick bolaget i kommunal regi.

Beslut om nedläggning av trafiken fattades den 29/4-1948 och den sista vagnen i Karlskrona gick den 15/5-1949, därmed var spårvägsepoken i Karlskrona slut.

pdf gegenwärtig pdf-blatt (sein nur auf Englisch)
pdf historisch pdf-blatt (sein nur auf Schwedishe)
vagnförteckning Straßenbahnwagen liste
vagnhall Wagenhalle liste

wikipedia Weiterlesen Wikipedia nytt fönster




Svenska Denna sida på svenska
English This page in English