SS A24C 373

AB Stockholms Spårvägar baureihe A24C nr 373
"ängbyvagn"

A24C 373
© Bruse LF Persson

data für schienenfahrzeuge 373
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell "ängbyvagn" 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Hersteller:  ASEA 1944 
Farbe:  blå, grå 
Letzte revision:   
Wieder aufgebaut:   
Besitzer: Stockholms Spårvägsmuseum nytt fönster 
Standort:  Aga 
Museumsjahr:  1996 
Betreibklasse:  IIB driftsklass IIB (Nach geringfügiger Arbeiten betriebsfertige Fahrzeuge.)
Ausgeliehen an: SSS Stockholmavdelning nytt fönster 
 
 
data für baureihe A24C "ängbyvagn"
Fahrzeug:  Triebwagen, drehgestell 
Baureihe:  vierachsiger zweirichtung (4xZR) 
Firma:  AB Storstockholms Lokaltrafik (SL) nytt fönster 
Stadt:  Lidingö 
Bahn:  Lidingöbanan 
Baureihe:  A24C  "ängbyvagn"
Wagennummer:  373-374, 376, 379, 387 
Ursprungliche anzahl: 
Hersteller:  ASEA 1944 
Personal: rörlig konduktör
Spurweite (mm):  1435 
Länge (mm):  15150 
Breite (mm):  2400 
Höhe (mm):  3750 
Gewicht (kg):  22600 
Achsanordnung:  Bo'Bo' 
Achsstand (mm):  1850+5600 
Drehzapfenabstand (mm):  7400 
Raddurchmesser (mm):  700 
Rad-Laufflächenbreite (mm): 130
Motorenklasse: ASEA LJB 27-32
Motorenstärke (kW):  4 x 63 
Steuerungklasse: ASEA CBM35
Kopplungklasse: scharfenberg
Kompressor: Atlas LE6
Betriebsspannung:   
Höchstegeswindigkeit (km/h):  70 
Türanordnung: VH 0-020-0
Anzahl fahrgäste:  41 sitzplätze + 31 stehplätze = 72 fahrgäste 
Verschrottet:  utrangerade 
Notierung:  Lidingöbanan, fd Nockebybanan, ombyggda 1986-1987 

Die geschichte der schienenfahrzeuge (nur auf Schwedisch):
Deponerad hor SSS Stockholmsavdelning 199_ av AB Storstockholms Lokal-trafik som SL litt A24 nr 373.
Lackerad utvändigt maj 1997.

Vagntypen konstruerades för Ängbybanan som öppnade år 1944. Vagntypen omfattade egentligen fyra typer, som med 1950-talets typsystem betecknades: A23, B23(Hägglund och söner, Örnsköldsvik, aluminiumkorg) och A24, B24(ASEA/ASJ, Stålkorg).
(A=motorvagn, B=släp/manövervagn)

Nytt för denna generation vagnar var:
· Multipelkörning, dvs man kan ha flera motorvagnar i samma tåg.
· Högre toppfart, 75 km/h mot tidigare ca40-50 km/h.

Vagnarna gick främst på Ängbybanan till dess blev tunnelbana 1952. Vagntypen var därefter vanlig på de flesta förortslinjer, och de senaste decennierna har de kommit att starkt förknippas med linje 12 till Nockeby. Lidingöbanorna, som inte ingick i Stockholms Spårvägar, bytte ut sin gamla vagnpark 1945-52, och köpte en modifierad, brunmålad variant av A24 / B24.

Mycket finns att säga om vagntypens historia, ombyggnader, försäljningar m.m. Det kan vi inte få plats med här. Vill du fördjupa dig, läs linjehäfte nr 11 och 20 från SSS Stockholmsavdelning (se Butiken) och boken "Södra Lidingöbanan" av Carl Henrik Ankarberg.

Vagnarna blev Stockholms mest seglivade spårvagnar. Många vagnar går fortfarande i trafik ombyggda till vagntyperna A30 / B30 på Nockeby och Lidingöbanorna. Kvar som museivagnar finns: Lidingövagnarna 16 och 34 i Malmköping, Lidingövagn 42 på spårvägsmuseum (från början en SS-vagn, nr 369), Lidingövagn 17 på Södra Lidingöbanan och SS-vagn nr 373 på Djurgårdslinjen.

373 gick i många år på Nockebybanan, men kom till Lidingö i mitten av 1980-talet och blev kvar där till 1993. Vagnen visas nu i ett för SL så typiskt 1980-talsutförande i fråga om inredningen. Exteriört är den i huvudsak återställd i det skick den hade hos SS på 1960-talet.

Text av Per-Erik Selking

Deponerad hor SSS Stockholmsavdelning 199_ av AB Storstockholms Lokal-trafik som SL litt A24 nr 373.
Lackerad utvändigt maj 1997.

Die geschichte des Baureihe (nur auf Schwedisch):
SL A24C "Ängbyvagnar", provombyggda för Lidingöbanan av Hammarby 1986-1987.
Vagn 387 provisoriskt ombyggd och moderniserad 1989 av Hammarby till manövervagn B24D nr 652.
Vagn 374, 376 och 379 ombyggda 1989-1993 till A30B nr 315, 316 respektive 318.
Bevarad vagn: nr 373 på Djurgårdslinjen.