SS(2) B31 615
AB Stockholms Spårvägar class B31 no 615
"mustang"
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 615 | |
---|---|
Vehicle: | trailer car, boggie "mustang" |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglund 1952 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: |
SS(2) ![]() |
Housed: | Malmköping ![]() |
Museum year: | 1991 |
Note: | fd GS litt S27 nr 424, SL litt B31 nr 615 |
Operation category: | I ![]() |
Preservation category: | 3 (duplicates and non-museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class B31 "mustang" | |
Vehicle: | trailer car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) ![]() |
Town: | Stockholm |
Line: | Djurgårdslinjen |
Class: | B31 "mustang" |
Car number: | 615-617 |
Built number: | 3 |
Manufacturer: | Hägglund 1949 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13100 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3200 |
Weight (kg): | 12000 |
Axel arrangement: | 2'2' |
Wheelbase (mm): | 1800+4200 |
Boggie center base (mm): | 6000 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | |
Motor power (kW): | |
Type of controller: | |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas-Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | H 2-010-1 |
Number of passengers: | 38 seating + 67 standing = 105 passengers |
Out of service: | |
Note: | inköpta 1991, fd GS S27 nr 424, 430, 431, 434, ombyggda för högertrafik 1967 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till AGA Lidingö per trailer hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad per trailer 1991 01 18.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården per trailer maj 1991.
Transporterad till Malmköping per trailer 1993-06-01.
Transporterad till Göteborg 1995-05-08 per trailer för hjulsvarvning, därefter transporterad till Alkärrshallen, Djurgården.
Rangerkontroller installerad december 1998.
The history of the class (only in Swedish):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen sedan 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar S27 nr 424 (615), 430 (616), 431 (617) samt nr 434 (618).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagn 618 är ombyggd till cafévagn, se B31C.
Detta är släpvagnarna till Göteborgsmustangerna typ A31 nummer 328, 329, 330, 331, 332 och 333. När det blev högertrafik i Sverige 1967, vände man helt enkelt på dessa vagnar så att dörrarna därigenom kom på rätt sida. Sätena vändes efter hand. I Göteborg hade vagnarna littera S27.