NS M94 71 (III)
Norrköping Spårvägar class M94 no 71 (III)
© Willy Forsström
data for rail vehicle 71 (III) | |
---|---|
Vehicle: | motor car, bistrovagn |
Class: | 6-axled articulated single-ended (6xGelER) |
Manufacturer: | Düwag 1966 |
Colour: | |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: | Norrköpings kommun |
Housed: | Norrköping |
Museum year: | 2002 |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class M94 | |
Vehicle: | motor car |
Class: | 6-axled articulated single-ended (6xGelER) |
Company: | Norrköping Spårvägar (NS) |
Town: | Norrköping |
Class: | M94 |
Car number: | 61-71 |
Built number: | 11 |
Manufacturer: | Düwag 1966-1967 |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 19095 |
Width (mm): | |
Height (mm): | |
Weight (kg): | 20000 |
Axel arrangement: | Bo'2'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800 |
Boggie center base (mm): | 6000 |
Wheel diameter (mm): | 670 |
Wheel tread width (mm): | |
Type of motor: | BBC |
Motor power (kW): | 240 |
Type of controller: | |
Type of coupling: | |
Compressor: | |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | |
Number of passengers: | 40 seating + 100 standing = 140 passengers |
Out of service: | 2000 |
Note: | GT8 |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Omnumrerad 2001 från nr 63.
Var en riktig rishög när den stod i vagnhallen i Hamborn i februari 1994. Den var inte med bland de sex vagnar som köptes in 1994. Den kom dock att köpas 1996 i första hand som reservdelslager. Vagnen är fd DVG 1063 och den är byggd 1966. Vagnen var mycket rostskadad och stod länge uppställd i vagnhallen. Den blev med tiden kopiöst dammig. Den togs in som sista vagn för ordningsställning av de 10 vagnar som enligt 1996 års ombyggnadsplan fick ny förarplats och målades direkt i den nya gul/vit/gröna färgsättningen. Den kom i trafik 1999. Vagnen är den ända kvarvarande i originalutförande. Den ärvde namnet Köpenhamn från den tidigare vagn 71 när den omnumrerades år 2000. Vagnen ombyggd till Bistrovagn 2002 och den målades om i Ö-trafs bussfärg 2003 samtidigt som den tappade sitt stadsnamn. Vagnen hade 2003 -2004 helreklam för Pilsner Urquell. Vagnen körs endast för bokade grupper sedan 2004. Vagnen har kvar sitt ursprungliga elsystem och planer finns att ändra vagnen så att toalett kan monteras och eventuell handikappanpassning kan ske. Förhoppningsvis ska vagnen även få en mera tilltalande färg.
The history of the class (only in Swedish):
Fd DVG köpta 1994-1996, Düwag GT8.
Senare M97 nr 61-70.