SS(2) A31 330

AB Stockholms Spårvägar class A31 no 330
"mustang"

A31 330
© Bruse LF Persson

data for rail vehicle 330
Vehicle:  motor car, boggie "mustang" 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Manufacturer:  Hägglund 1949 
Colour:  blå/vit 
Last renevation:   
Operation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field.
Preservation category:  endast för medlemmar You must log in to see this field. 
Owner: SS(2) nytt fönster 
Housed:  Malmköping nytt fönster 
Museum year:  1991 
Note: fd GS litt M23 nr 12, SL litt A31 nr 30
 
 
data for the class A31 "mustang"
Vehicle:  motor car, boggie 
Class:  4-axled single-ended (4xER) 
Company:  AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) nytt fönster 
Town:  Stockholm 
Line:  Djurgårdslinjen 
Class:  A31  "mustang"
Car number:  328-333 
Built number: 
Manufacturer:  Hägglund 1947-1949 
Staffing: fast konduktör
Gauage (mm):  1435 
Length (mm):  13050 
Width (mm):  2500 
Height (mm):  3100 
Weight (kg):  15370 
Axel arrangement:  Bo'Bo' 
Wheelbase (mm):  1800+4100 
Boggie center base (mm):  5900 
Wheel diameter (mm):  680 
Wheel tread width (mm): 90
Type of motor: Hägglund MBL 15
Motor power (kW):  4x50 
Type of controller: Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals
Type of coupling: albert
Compressor: Atlas Copco NE3
Operating current:   
Max speed (km/h):   
Door arrangement: H 1-010-2
Number of passengers:  31 seating + 74 standing = 105 passengers 
Out of service:   
Note:   

The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Uppställd i Brommahallen.
Transporterad till Malmköping 2001-11-06.

The history of the class (only in Swedish):
SS(2) A31 "Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.

Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).