SS(2) A31 329
AB Stockholms Spårvägar class A31 no 329
"mustang"
© Bruse LF Persson
data for rail vehicle 329 | |
---|---|
Vehicle: | motor car, boggie "mustang" |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Manufacturer: | Hägglund 1947 |
Colour: | blå/vit |
Last renevation: | |
Rebuilt: | |
Owner: | SS(2) |
Housed: | Lidingöbanan |
Museum year: | 1991 |
Note: | fd GS litt M23 nr 19, SL litt A31 nr 329 |
Operation category: | I (ready for operating use) |
Preservation category: | 3 (duplicates and non-museum vehicles) |
Deposited with the: | |
|
|
data for the class A31 "mustang" | |
Vehicle: | motor car, boggie |
Class: | 4-axled single-ended (4xER) |
Company: | AB Stockholms Spårvägar (SS(2)) |
Town: | Stockholm |
Line: | Djurgårdslinjen |
Class: | A31 "mustang" |
Car number: | 328-333 |
Built number: | 6 |
Manufacturer: | Hägglund 1947-1949 |
Staffing: | fast konduktör |
Gauage (mm): | 1435 |
Length (mm): | 13050 |
Width (mm): | 2500 |
Height (mm): | 3100 |
Weight (kg): | 15370 |
Axel arrangement: | Bo'Bo' |
Wheelbase (mm): | 1800+4100 |
Boggie center base (mm): | 5900 |
Wheel diameter (mm): | 680 |
Wheel tread width (mm): | 90 |
Type of motor: | Hägglund MBL 15 |
Motor power (kW): | 4x50 |
Type of controller: | Hägglund & Söner CBKM-2, kamvals |
Type of coupling: | albert |
Compressor: | Atlas Copco NE3 |
Operating current: | |
Max speed (km/h): | |
Door arrangement: | H 1-010-2 |
Number of passengers: | 31 seating + 74 standing = 105 passengers |
Out of service: | |
Note: |
The history of the rail vehicle (only in Swedish):
Inköpt av SL 1988 från Göteborgs Spårvägar.
Inköpt av SS (2) oktober 1994 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 1 kr.
Transporterad från Göteborg till SL Brommahallen hösten 1988.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad via tunnelbanan januari 1991.
Lättrevision och målad utvändigt av SL Hammarbyverkstad 1991 04 23.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården maj 1991.
Säkerhetsgrepp installerat hösten 1994.
Transporterad till SL:s Hammarbyverkstad.
Reklammålad, röd/vit, för Viking Line, av SL Hammarbyverkstad.
Transporterad till Alkärrshallen, Djurgården.
Halva vagnen reklammålad av SL Hammarbyverkstad, vit, för Finnair juni 1995-1997. Reklam för SAP från 1997.
Transporterad till Malmköping 2000-04-11.
Transporterades till Aga på Lidingö 2017-11-16 för att användas som övningsobjekt.
The history of the class (only in Swedish):
"Göteborgsmustang" i trafik på Djurgårdslinjen från 1991.
Före detta Göteborgs Spårvägar M23 nr 12 (330), 14 (328), 18 (331), 19 (329), 25 (332) samt nr 30 (333).
Ombyggda för högertrafik 1967.
Vagnarna är ursprungligen från Göteborg, men inköptes 1988 av SL för att användas i trafik på Djurgårdslinjen. Svenska Spårvägssällskapet fick 1995 köpa dessa av SL för en symbolisk summa av 1 krona styck! De är byggda 1949 av ASEA och Hägglunds. Till sitt utseende liknar de stockholmsmotorvagnarna som hade smeknamnet "Mustanger" och som gick i trafik mellan 1945 och 1967. Göteborgsmustangerna är dock bredare samt ombyggda för högertrafik. I Göteborg hade de littera M23. Till dessa motorvagnar bukar kopplas släpvagnarna typ B31 nummer 615, 616, 617 och 618 (cafésläpvagnen).
Tidigare utförande:
Helreklammålad 2001 för Gröna Lund. © Bruse LF Persson.
Helreklammålad 1996 för SAP. © Olle S Nevenius.
Vänstersidan helreklammålad 1995 för Viking Line och högersidan för Finnair. © Olle S Nevenius.
Högersidan helreklammålad 1995 för Finnair och vänstersidan för Viking Line. © Olle S Nevenius.